عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرارمغزها عبارت درستی نیست، فراردهی مغزها درست است. برخی در این کشور و دانشگاه طوری با دانشجو برخورد می‌کنند که جوانان از این کشور فراری می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، مهدی گلشنی  با موضوع آیا دانشگاه صنعتی شریف در جهت ارتقا علمی-فرهنگی حرکت می کند، در این دانشگاه گفت: حضور برخی از افراد در کمیته‌های مختلف علمی وزارت علوم، این مملکت را نابود خواهند کرد. به دانشجو گفته اند برو هر وقت یک مقاله نوشتی و دانشمند شدی برگرد برای جذب.

رئیس گروه فلسفه علم افزود: با یکی از اساتید صحبت می‌کنم و می‌بینم همه چیز برای وی رتبه‌بندی دانشگاه است. بابا این رنکینگ دانشگاه را غربی‌ها برای ما درست کرده‌اند که سرگرم شویم.

وی افزود: محال است از ژاپن، آلمان و فرانسه آمار واقعی مقالات و ISI بیابید. اصلا در بسیاری از ممالک پیشرفته غرب مقاله ISI ملاک نیست. اگر اینها ملاک باشند دیگر چرا یک نفر باید در پروژه‌ای ملی شرکت کند؟ از پروژه ملی مقاله ISI بیرون نمی‌آید.

استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: فارغ التحصیلان ما بازمی‌گردند برای جذب و از او مقاله می‌خواهیم. کدام دانشگاه برتر در دنیا در قدم اول از کسی که یک سال از فارغ التحصیلی‌اش گذشته است، مقاله می‌خواهد که شما می‌خواهید؟

وی ادامه داد: دانشجوی فیزیک چه مقاله‌ای می‌خواهد ارائه دهد؟ بعد همین آدم‌ها می‌روند استنفورد و پرینستون جذب می‌شوند. استنفورد و پرینستون از متقاضی مقاله نمی‌خواهد، شما می‌خواهید.

گلشنی افزود: سال‌ها پیش دکتر سهراب پور به شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد تا از پردیس دفاع کند که من به شدت مخالفت کردم. دانشگاه باید به کار علمی خودش بپردازد نه آنکه به کسانی که در کنکور قبول نشدند مشغول شوند.

وی خاطرنشان کرد: استاد عظیم الشأن برق در آن سال‌ها به دانشجویان دولتی خودش گفته است که شنبه و یکشنبه کلاس‌هایمان را برگزار می‌کنیم. این کار را کرده است تا از دوشنبه تا آخر هفته به کیش برود و به خاطر ترفیع و درآمد بیشتر وقت خود را صرف دانشجویانی کند که کیفیت مطلوب را ندارند. بعد از آن هم که کلاس‌ها را به داخل پردیس اصلی دانشگاه آوردند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: یکی دیگر از مشکلات آن است که یک دانشجو برای افزایش کیفیت کار خودش می‌خواهد درسی خارج از برنامه عادی اخذ کند و ما از او پول می‌گیریم. دانشجوی علاقه‌مند چه گناهی دارد که باید ۵۰۰ هزار تومان برای یک درس_اضافی مرتبط و اساسی پول دهد.

گلشنی افزود: یکی دیگر از مسائل، عجله در بازنشسته کردن برخی استادان است. استاد فیزیک را بدون ابلاغ قبلی با یک نامه بازنشسته کرده‌اند.

وی ادامه داد:  لازم است به علوم انسانی رو بیاوریم. بارها به رئیس دانشگاه گفته ام، که ما با الگوبرداری از MIT ساخته شده ایم، ببینید MIT چه تغییراتی کرده است؟ برنامه فلسفه علم و تاریخ جدی دارند و برای آن دانشکده جدا دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: هر دانشجو باید تعداد قابل توجهی واحد علوم انسانی بگذراند تا دوره‌اش تمام شود. ما نهایتاً اینجا یک درس اخلاق مهندسی ارائه دهیم.

وی افزود: متاسفانه بسیار از عقده حقارت رنج می‌بریم، احساس هویت‌مان را از دست دادیم. آیا ما توانسته‌ایم افرادی را تربیت کنیم که بازگردند و به جامعه خود خدمت کنند؟ چینی‌ها چند نوبلیست و دانشمند سرشناس در جهان دارند که همه کارهای‌شان را در آمریکا انجام دادند و برای خود کسی شدند. اما با همه‌ سرشلوغی و ابهت خود، سالی دو سه ماه به چین برمی‌گردند تا به پژوهشگران خود در چین کمک کنند.

گلشنی افزود: خروجی دانشگاه ما آنقدر بی مهارت است که حتی توانایی برقراری ارتباط با جامعه خود را ندارد. زمانی در این کشور دکتر عباس چمران، برادر بزرگ شهید چمران، رئیس دانشکده برق شریف بود. دغدغه‌ او در زمان مسئولیتش این بود که فارغ التحصیلان دانشگاه را راهی وزارت نیرو کند تا مسائل مملکت را به دست بگیرند.

وی ادامه داد: فرارمغزها عبارت درستی نیست، فراردهی مغزها درست است. برخی در این کشور و دانشگاه طوری با دانشجو برخورد می‌کنند که جوانان از این کشور فراری می‌شوند.

گلشنی افزود: یکی از دلایل عقب ماندگی ما، علم عاری از حکمت است. دلایل آن هم قابل شمارش است. مثلا تخصصی و باریک شدن علم، تشنگی قدرت و ثروت، غفلت از مسائل اخلاقی و غفلت از سوالات بنیادین زندگی است.

وی افزود: دانشگاه شریف به اموری اقبال پیدا کرده است که عاری از کیفیت است. ملاک شده است تعداد و اندکس (Index) مقاله. یک بار رئیس دانشگاه در جواب نامه من نوشتند که باید با همه در دانشگاه علی‌السویه برخورد کنیم. متأسفانه این نشان می‌دهد که معنی عدالت را درست متوجه نشده‌اند. عدالت با برابری متفاوت است./مهر