هم رئیس جمهوری و هم معاون اول او چند بار با صراحت اعلام کردند که برنامه خرید هواپیما، کشتی و واگن های پیشرفته جزو سیاست راهبردی دولت است. همچنین بسیاری از مسئولین اذعان دارند که ناوگان هوایی کشور فرسوده می باشد و نیاز به بازسازی می باشد.

۲۹ بهمن در تاریخ ناوگان هوایی جمهوری اسلامی روزی اندوهناک و نارحت کننده به حساب خواهد آمد. این روز در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز سقوط هواپیمای مسافربری مسیر ATR مسیر تهران یاسوج و کشته شدن تمام سرنشینان آن ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، دیروز صبح ۲۹ بهمن ماه هواپیمای آسمان مسیر تهران یاسوج ناگهان از رادار محو شد، نیم ساعت بعد خبر سقوط این هواپیما به کوه دنا به تیتر یک اکثر خبرگزاری های رسمی داخلی و بین المللی تبدیل شد.

بعد از اعلام رسمی مسولین دولتی از تایید سقوط این هواپیما بسیاری از سیاسیون و ارکان نظام این حادثه را تسلیت گفتند، همچنین بسیاری از مسولین کشورهای اروپایی و خارجی در پیام هایی جداگانه این حادثه مصیبت بار را به مردم و دولت ایران تسلیت گفتند.

هم رئیس جمهوری و هم معاون اول او چند بار با صراحت اعلام کردند که برنامه خرید هواپیما، کشتی و واگن های پیشرفته جزو سیاست راهبردی دولت است. همچنین بسیاری از مسئولین اذعان دارند که ناوگان هوایی کشور فرسوده می باشد و نیاز به بازسازی دارد.

دو سال قبل در چنین روزهایی بود که دولت روحانی پس از اجرایی شدن برجام امضای قرارداد خرید ۱۱۸ ایرباس را نهایی کرد. و  اعلام شد که این ۱۱۸ ایرباس در هشت سال آینده به ناوگان هوایی شرکت هما (ایران ایر) اضافه می شوند.

همچنین قرار شد دولت طی مدرت زمانی  تعدادی هواپیما نیز از شرکت بوئینگ خریداری کنند که تعدادی از آنها تا حالا وارد ناوگان هوایی کشور شدند.

بعد از این قراردادها و خرید هواپیمای جدید در دولت یازدهم، تیم دلواپسان و اصولگرایان افراطی به تخریب این اقدام دولت پرداختند و هجمه های اساسی به این قراردادها وارد کردند و فضای روانی مردم را تحت تاثیر قرار دادند.

دلواپسان در رسانه های رسمی و غیر رسمی نوشتند «مگر خرید هواپیما اولویت چندم کشور است که دولت می‌خواهد دلارهای آزادشده برجام را به پای شرکتهای خارجی بریزد!».

همچنین روزنامه کیهان ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ دولت را متهم کرد که هدف از خرید هواپیما نجات شرکت ایرباس از ورشکستگی است. یک رسانه دیگر اصولگرا با انتقاد از وزیر راه نوشت: با پول خرید هواپیما از فرانسه و آمریکا ۲.۲ میلیون شغل در کشور از دست رفت! خبرگزاری نسیم افزود: با پول خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ به راحتی می‌توان ۳۲ بار یارانه نقدی به ملت ایران داد.

این انتقادات در حالی بود که از ابتدای شروع مذاکرات دولت برای نوسازی ناوگان هوایی، خرید هواپیما از طریق فاینانس، اجاره یا اجاره به شرط تملیک مد نظر بود و تفاهم نامه ها هم بر همین اساس منعقد شده است. آخوندی وزیر راه نیز در مجلس گفته بود منبع تأمین مالی اولیه این هواپیماها به میزان ۱۵ درصد توسط فروشندگان و ۸۵ درصد مابقی را نیز فروشندگان از محل تأمین کنندگان مالی اروپایی فاینانس می کنند.

این انتقادات در حالی بود که بسیاری از تحلیل گران و حتی خود اصول گرایان به این امر واقف اند که توسعه صنعت هوایی از نظر امنیتی و اقتصادی یکی از نمادهای اصلی توسعه هر کشور محسوب می شود. تحمیل بیش از ۳۰ سال تحریم صنعت هوایی موجب فرسودگی ناوگان هوایی شد طوری که در حال حاضر متوسط سن هواپیماهای فعال بیش از ۲۰ سال است، اما این میانگین در جهان ۱۱ سال است. علاوه بر میانگین سن بالا، ناوگان هوایی از نظر کمی و کیفی پاسخگوی نیازهای کشور نیست.

بعد از حادثه دیروز به نظر می رسد که دلواپسان دوباره نوک حملات خود را به سمت دولت نشانه گرفتند و می گویند چرا دولت به فکر نوسازی ناوگان هوایی فرسوده کشور نیست.