تقدیر ویژه نمایندگان زن مجلس از رئیس دانشگاه پیام نور
تقدیر ویژه نمایندگان زن مجلس از رئیس دانشگاه پیام نور

حرکت دانشگاه پیام نور در بکارگیری از زنان مؤمن و متخصص در سطح میانی مدیریتی خود امری قابل تقدیر است که نشان از حرکت رو به جلوی جامعه در جهت توسعه یافتگی است.

۱۲ مرداد ماه شاهد مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور، دکتر روحانی بودیم. یکی از مهمترین محورهای مورد بحث رعایت اصل شایسته سالاری در استخدامها و عدم رعایت آن در آزمون پیش رو که منجر به تعویق افتادن آن جهت بررسی و اصلاح سهمیه های جنسیتی در جهت تأمین حقوق زنان در استفاده از فرصتهای شغلی بود.

در این میان یکی از سازمانهای پیشرو در حمایت و فرهنگ سازی قواعد و ضوابط اجتماعی با اقدامی تأییدآمیز نخستین گام را در پشتیبانی از این سیاست ارزنده برداشت. رئیس دانشگاه پیام نور برای نخستین بار سرپرستی یکی از استانها را به یکی از اساتید زن خود سپرد.

به این بهانه در گفتگو با خبرنگار یوپنا با چند تن از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی این اقدام دانشگاه پیام نور را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم:

 

saei - Copyزهرا ساعی؛ نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: شایسته سالاری یعنی بهره مندی از سرمایه های اجتماعی در جهت رشد و پیشرفت جامعه به دور از هرگونه تبعیض. دستور رئیس جهمور در تعلیق آزمون استخدامی در جهت رعایت عدالت در سهمیه های جنسیتی و اقدام دانشگاه پیام نور در حمایت از این رویکرد آن چیزی است که تضمین کننده توسعه متوازن و پایدار در جامعه است، هرچند که آغاز این روند را در بهره گیری از زنان متخصص و تحصیلکرده در                     سطوح میانی مدیریت در دولت تدبیر و امید دیده بودیم.

 

mafi - Copyپروانه مافی؛ نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور: یکی از مهمترین شاخصهای سنجش توسعه یافتگی جوامع موضوع مشارکت اجتماعی زنان است و متأسفانه عدم اصلاح آن در گذشته باعث شده که ما از این لحاظ در مقایسه با کشورهای خاورمیانه هم عقب تر باشیم. از آنجا که برابری جنسیتی یکی از ارکان اساسی توسعه است؛ ضمن تشکر از دانشگاه پیام نور، این حرکت را کافی ندانسته و اقدام کلیه نهادها و سازمانهای سیاسی و غیر سیاسی را نسبت به                      بکارگیری زنان متدین و تحصیلکرده در جهت رشد و تعالی جامعه خواستارم.

 

aghapour - Copyمعصومه آقاپور علیشاهی؛ نماینده مردم آذربایجان شرقی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: مشارکت زنان در امور اجتماعی و اقتصادی یکی از فاکتورهای توسعه یافتگی محسوب می شود و با وجودی که نیمی از جمعیت را در کشور زنان تشکیل می دهند تنها ۱۴/۴ درصد از زنان ما به صورت فعال در عرصه های مختلف اجتماعی حضور دارند که از این میزان ۷۵ درصد در بخش خصوصی و ۲۵ درصد در بخش دولتی فعال هستند. اقدام رئیس جمهور در اصلاح سهمیه های                         استخدامی را می توان گامی مؤثر در بهره گیری از پتانسیل های موجود در جامعه و توسعه کشور دانست. همچنین حرکت  دانشگاه پیام نور در بکارگیری از زنان مؤمن و متخصص در سطح میانی مدیریتی خود امری قابل تقدیر است که نشان از                       حرکت رو به جلوی جامعه در جهت توسعه یافتگی است.

گفتنی است پیش از این نیز دانشگاه پیام نور نسبت به بکارگیری زنان متخصص و تحصیلکرده در سمتهایی همچون: مشاور امور بانوان دانشگاه پیام نور، مدیران کل تدوین و خدمات آموزشی در سازمان مرکزی دانشگاه، معاونت رئیس استان هرمزگان، رئیس مرکز ابوموسی، ایرانشهر و … اقدام کرده است.

گفتگو: میثم خاکپور