سمینار تخصصی تحلیل زلزله های اخیر در ایران با محوریت بررسی مخاطرات و آثار روانشناختی زلزله در دانشگاه پیام نور سنندج برگزار گردید.

به گزارش یوپنا، سمینار تخصصی تحلیل زلزله های اخیر در ایران با همت انجمن زمین شناسی و کانون کوهنوردی دانشگاه پیام نور سنندج با محورهای، بررسی مخاطرات زلزله های چند دهه اخیر ایران با تاکید بر زلزله کرمانشاه، ارزیابی روند زلزله کرمانشاه با استفاده از تصاویر ماهواره و داده های راداری، بررسی تکنولوژی هارپ، بررسی آثار روانشناختی زلزله و تاثیر آن بر منطقه با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان، رئیس دانشگاه پیام نور سنندج و جمعی از دانشجویان این مرکز علمی برگزارشد.
رئیس دانشگاه پیام نور سنندج در این همایش اظهار داشت: بلایای طبیعی همیشه به عنوان موارد شناخته شده در دنیا مستلزم پیش نیازهایی است که قبل از وقوع ضرورت دارد به آن توجه کرد.
یعقوب احمدی در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه هرکشوری باید قبل از وقوع حوادث طبیعی حدود ۳۰ درصد آمادگی لازم برای مقابله را داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه این روند در کشور ما با تاخیر همراه بوده و معمولا بعد از وقوع حادثه بیدار می شوند که آثار و عواقب منفی آن برکسی پوشیده نیست.
وی با اشاره به آثار روانشناختی زلزله عنوان کرد: زلزله خسارت های جانی و مالی فراوانی به دنبال دارد که در این میان آثار زیانبار روحی و روانی ناشی از وقوع این بلای طبیعی جای نگرانی و بسی تامل است.
در ادامه این سمینار عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با اشاره به ارزیابی زلزله های ایران در دو دهه اخیر با استفاده از تصاویر ماهواره ای با تاکید بر زلزله کرمانشاه اظهار داشت: تمامی پهنه ایران مصون از زلزله نیست.
هیمن شهابی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: از تعداد ۴۳ نوع مخاطره طبیعی در دنیا، ۳۳ نوع آن در ایران اتفاق می افتد که شدیدترین نوع آن از لحاظ بیشترین تلفات انسانی مربوط به زلزله است.
وی با بیان اینکه مترو یکی از عوامل تحریک کننده گسل است، افزود: اگر در تهران زلزله ای اتفاق بیافتد آثار بسیار مخرب آن تبدیل به فاجعه تاریخی می گردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در پایان به ارزیابی روند زلزله کرمانشاه با استفاده از تصاویر ماهواره و داده های راداری گریزی زد و خاطرنشان کرد: زلزله اخیر کرمانشاه نسبت به زلزله های قبلی ایران از لحاظ ساختاری تفاوت هایی داشت و تصویر به دست آمده ازفرایند این زلزله خیلی متفاوت تر بود.