با همت سپاه ناحیه بیجار، بسیج دانشجویی و دانشگاه پیام نور مرکز بیجار کنگره ی بزرگداشت آیت الله فاضل گروسی در سالن شهید رحمانی بیجار برگزار شد.

به گزارش یوپنا، نماینده ولی فقیه استان کردستان در این همایش با اشاره به ابعاد علمی و عرفانی آیت الله شیخ عبدالحسین فاضل گروسی گفت: از ویژگی‌های بارز این عالم ربانی، به روز بودن و آشنایی با بسیاری از علوم و زبان‌های روز دنیا بود.
آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی با بیان اینکه سیره و روش این بزرگان می‌تواند کمک کار ما باشد، افزود: هر کدام از این بزرگان دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد.
وی تقوی و ساده زیستی و دقت علمی را از ویژگی‌های بارز آیت‌الله شیخ فاضل گروسی بیان کرد و افزود: یکی از مهمترین مسائل برای علما ارتباط با خدا و ترس ازخداوند است.
نماینده، ولی فقیه در استان کردستان درادامه با بیان اینکه مرکز و ریشه‌ی وهابیت و بهائیت در اسرائیل است، گفت: اسرائیل با وهابیت و بهائیت دنبال نابود کردن اهل سنت و شیعه و تشکیل خاورمیانه بزرگ تحت سلطه صهیونیست جهانی است.
حسینی‌شاهرودی با بیان اینکه آیت‌الله شیخ فاضل گروسی زمانی که موضوع بهائیت مطرح شد با موضع گیری مناسب مسئله بهائیت را منفور کردند گفت: عملکرد درست روحانیونی مانند آیت‌الله شیخ فاضل گروسی موجب شده که مسئله بهائیت در کشور ریشه پیدا نکند.
سرهنگ شعبانی، فرمانده سپاه بیجار هم در این مراسم به نقش مهم و تاثیرگذار علما در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی در شکل‌گیری، تداوم و استمرار آن در مقایسه با سایر انقلاب‌ها و نهضت‌ها حضور علما، روحانیان و مراجع تقلید و در راس آن ولایت فقیه در تمامی سنگر‌ها بوده است.
حجت الاسلام مرادی، امام جمعه بیجار هم در این مراسم به معرفی علما و بزرگان بیجار گروس از گذشته تا کنون پرداخت و عنوان داشت: این شهرستان مهد علما و دانشمندانی از دیرباز بوده که نشان از پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی این منطقه دارد.
مرادی با اشاره به نقش شیخ فاضل گروسی در بیجار عنوان کرد: شیخ فاضل گروسی با توجه به آثار، توانمندی‌ها و تاریخ کهن و پیشینه تاریخی که این شهرستان دارد با عملکرد خود در رونق فرهنگ، علم، دین و تمدن این سرزمین نقش بسزایی داشته است.
آیت الله فاضل گروسی، این عالم ربانی در سال ۱۲۵۹ در بیجار دیده به جهان گشود و پس از تحصیل در حوزه‌های علمیه بیجار و قزوین روانه‌ی حوزه علمیه‌ی نجف اشرف شد.
او پس از ۳۲ سال تحصیل به زادگاهش بازگشت و پس از خدمات ارزنده در منطقه و تربیت شاگردان فراوان در سال ۱۳۲۴ شمسی دار فانی را وداع گفت و در بیجار به خاک سپرده شد.
در پایان این همایش پس از قرائت دو مقاله علمی از صاحبان مقالات برتر و اندیشمندانی که آثاری در خصوص زندگی این عالم ربانی ارائه داده بودند تجلیل شد.