روز سه شنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه افزایش یافت و به ۶۲.۷۲ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به انتظار بازار نفت از افزایش قیمت این محصول پس از نشست وزیران نفت اوپک و همچنین افزایش میزان تقاضای جهانی نفت اشاره کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۲ سنت (۰.۱۸ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۵.۵۵ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۱۵ سنتی (۰.۲۴ درصد) بشکه ای ۶۲.۷۲ دلار صورت گرفت.

از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به انتظار بازار نفت از افزایش قیمت این محصول پس از نشست برخی وزیران نفت اوپک با تولید کنندگان نفت شل آمریکا در رابطه با کاهش مازاد عرضه بر تقاضا در بازارهای جهانی اشاره کرد. اخیرا دبیر اوپک در توصیفی جالب اذعان کرده است که قرارداد کاهش تولید نفت این نهاد همانند ” سختی سنگ های جبل الطارق” پایدار مانده است.

لازم به ذکر است که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. در این خصوص، گزارش های منتشر شده توسط اوپک نشان می دهد که میزان پایبندی این نهاد و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید در ماه ژانویه ی سال جاری ۱۳۳ درصد بوده است. گزارش ها حاکی از آن است که اوپک هنوز یه طور رسمی در خصوص تمدید مجدد قرارداد کاهش تولید برای سال ۲۰۱۹ تصمیم گیری نکرده وممکن است روسیه در خصوص امکان خروج از این قرارداد بر اعضای اوپک فشار وارد کند.

همچنین، گزارش های منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که در ۵ سال آینده میزان تقاضای جهانی نفت افزایش خواهد یافت. این در حالی است که به گفته ی این نهاد میزان تولید نفت توسط اوپک به موازات افزایش میزان تقاضا بیشتر نخواهد شد. به همین دلیل است که گفته می شود خلا موجود در بازار نفت توسط افزایش تولید نفت شل آمریکا تامین خواهد شد.

افزون بر این، اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که آمریکا با رسیدن به تولید ۱۰.۲۸ میلیون بشکه ای نفت در روز با پشت سر گذاشتن عربستان به دومین صادر کننده ی بزرگ نفت بعد از روسیه تبدیل شده است. علاوه بر آن، انتظار می رود که در هفته ی منتهی به ۲ مارچ موجودی نفت خام آمریکا برای دومین هفته ی متوالی تا ۳ میلیون بشکه افزایش داشته باشد.