دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را تا یک سال دیگر تمدید کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را تا یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش یوپنا، در بیانیه ای که بامداد سه شنبه روی تارنمای کاخ سفید قرار گرفت، ادعا شده است: رئیس جمهوری در پانزدهم مارس ۱۹۹۵ طبق فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ وضعیت اضطراری ملی را در رابطه با ایران و مقابله با تهدیدهای غیرمعمول و فوق العاده که اقدامات و سیاست های حکومت ایران برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد کرده است، اعلام کرد.

در این بیانیه ضمن تکرار ادعاهای کاخ سفید آمده است: رئیس جمهوری در ششم می ۱۹۹۵ با صدور فرمان ۱۲۹۵۹ تحریم های بیشتری به منظور مقابله با این تهدید علیه ایران وضع کرد.

این بیانیه حاکی است: چهاردهم ژوئیه ۲۰۱۵ گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا)، اتحادیه اروپا و ایران در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند، به توافق رسیدند. در روز شانزدهم ۲۰۱۶ که برجام اجرایی شد، آمریکا با پایان دادن به شماری از فرمان های اجرایی که پیرو این وضعیت اضطراری ملی و اتخاذ اقدام های دیگر صادر شده بود، تحریم های هسته ای را برداشت. اگر چه این تدابیر تغییر مهمی در رویکرد تحریمی ما به شمار می آید اما تحریم های غیرهسته ای جامع در رابطه با ایران به قوت خود باقی است.

ترامپ در این بیانیه مدعی شد: اقدامات و سیاست های حکومت ایران از جمله توسعه موشک های بالستیک، حمایت از تروریسم بین الملل و نقض حقوق بشر همچنان تهدیدی غیرمعمول و فوق العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد می کند.

ترامپ در بیانیه خود اعلام کرد: بنابراین، وضعیت اضطراری ملی که در پانزدهم مارس ۱۹۹۵ اعلام شد، باید بعد از پانزدهم مارس ۲۰۱۸ (۲۴ اسفند ۹۶) ادامه یابد. از این رو، طبق بند (d) 202 قانون وضعیت اضطراری آمریکا، وضعیت اضطراری ملی در رابطه با ایران را که طبق فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شده، به مدت یک سال دیگر ادامه می دهم.