رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ۳۰۰ شرکت‌کننده از ۸۳ کشور جهان در سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ۳۰۰ شرکت‌کننده از ۸۳ کشور جهان در سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی حضور خواهند داشت.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه از استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه ورئیس سازمان اوقاف در دیدار با علما و مراجع عظام تقلید در قم با اشاره به در پیش بودن برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این مسابقات در آستانه مبعث رسول گرامی اسلام یعنی از ۳۰ فروردین تا ۶ اردیبهشت ماه سال جاری در مصلی تهران خواهد شد.
وی افزود: تاکنون ۸۳ کشور برای اعزام شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات اعلام آمادگی کرده اند و قرار است بیش از ۳۰۰ نفر در این دوره در پنج مسابقه بین المللی شرکت داشته باشند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه از سال گذشته پنج دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در قالب مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: بسیاری بر این عقیده هستند که این مسابقات مهمترین آنها در سطح جهان به شمار می‌رود و ام المسابقات قرآنی است.
وی ادامه داد: مسابقات مربوط به طلاب جهان اسلام امسال با حضور شرکت کنندگانی از ۴۴ کشور و در رشته های مختلف قرائت، حفظ، تفسیر و … برگزار خواهد شد و همچنین رشته های قرائت و حفظ برای مسابقات مربوط به بزرگسالان در نظر گرفته شده است.
محمدی با اشاره به برگزاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان جهان اسلام عنوان کرد: این مسابقات در رشته حفظ و با رعایت همه شرایط و الزامات شرعی و اقتضائات آن برگزار می‌شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مسابقات قرآنی دانشجویان جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و افزود: سال گذشته مسابقات دانش آموزی در کشورمان برگزار شده بود که امسال تصمیم بر برگزاری مسابقات مربوط به دانشجویان است.
وی تصریح کرد: پنجمین مسابقاتی که امسال در قالب مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی شاهد برگزاری آن هستیم، مربوط به روشندلان دنیای اسلام است.
محمدی در ادامه با بیان اینکه سازمان اوقاف در طول سال برنامه‌های گسترده قرآنی را در سطح کشور اجرایی می‌کند گفت: مسابقات قرآنی از مرحله شهرستانی شروع می‌شود که سال گذشته ۳ میلیون نفر از دانش‌آموزان و ۴۰۰ هزار نفر از بزرگسالان در آن شرکت کردند، بعد از آن مرحله استانی و سپس مرحله کشوری است که در نهایت هزار نفر به آن راه پیدا می‌کنند و از این بین ۱۰ نفر، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی می‌شوند.
رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت حافظان قرآن کریم در سال ۱۳۹۰ اظهار کرد: بر این اساس سازمان اوقاف تربیت بخشی از ۱۰ میلیون حافظ مد نظر رهبری را بر عهده گرفت؛ درپنج سال گذشته آزمون های طرح تربیت با شر هزاران نفر برگزارشده است، همچنین ۱۰ مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم در جوار بقاع متبرکه راه‌اندازی شده و در حال حاضر ۲۰۰ نفر در این مراکز مشغول حفظ کل قرآن در مدت یک سال هستند.
وی با اشاره به اجرای طرح حفظ قرآن کریم در فضای مجازی عنوان کرد: این طرح در ۲۳ استان راه‌اندازی شده و در حال حاضر ۴۶ هزار نفر از این طریق با سازمان اوقاف در ارتباط هستند ضمن اینکه طی چند سال گذشته ۱۱ هزار نفر مربی قرآنی هم تربیت شده‌اند که این کار عمدتا در قم صورت گرفته است.
محمدی با اشاره به اهتمام سازمان اوقاف در زمینه پژوهش‌های قرآنی گفت:فراخوان مقاله در سطح بین‌المللی و با موضوعاتی همچون استکبارستیزی در قرآن و سیره اهل بیت و گفتمان انقلاب ارائه شده و تاکنون ۱۱۱۵ مقاله شامل ۹۸۵ مقاله داخلی و ۱۳۰ عنوان مقاله خارجی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی با حضور صاحبان مقالات برگزیده، ۲۸ فروردین ماه امسال در قم برگزار و از مقالات برتر تجلیل خواهد شد.
وی از تصمیم سازمان اوقاف مبنی بر راه‌اندازی مدرسه تربیت حافظان قرآن کریم در حوزه علمیه خبر داد و گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی بر تربیت طلاب حافظ قرآن دارند و این کار در همین همین راستا صورت می‌گیرد.