محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران دیروز بیان کرد که فرایند انتخاب شهردار تهران تا یک ماه به طول خواهد انجامید. از طرف دیگر حسینی مکارم سرپرست فعلی شهرداری تهران در مصاحبه ای اعلام کرد ایده ای برای شهردار شدن ندارد.

گروه اجتماعی_ سال ۱۳۹۷ با انتخاب شهردار جدید برای پایتخت همراه خواهد بود. همچون مردادماه ۹۶، باید در انتظار نام هایی برای تصدی این پست بود. بعد از قبول استعفای نجفی از بهشت، گمانه زنی های رسانه ای درباره جایگزین وی شدت گرفت.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران دیروز بیان کرد که فرایند انتخاب شهردار تهران تا یک ماه به طول خواهد انجامید. از طرف دیگر حسینی مکارم سرپرست فعلی شهرداری تهران در مصاحبه ای اعلام کرد ایده ای برای شهردار شدن ندارد.

اسامی متعددی در رسانه ها و محافل رسمی و غیررسمی ذکر می شود که می توان به اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، محمد علی افشانی، پیروز حناچی، حبیب الله بیطرف، حسین مرعشی،صفایی فراهانی، محمود حجتی ووووو نام برد.

این افراد شاخص اصلاح طلب را می توان به دو طیف دسته بندی کرد:۱- مدیران تکنوکرات همچون محسن هاشمی، محمد علی افشانی، بیطرف، جهانگیری و حناچی و طیف دوم چهره های سیاسی شاخص مانند حسین مرعشی، صفایی فراهانی، و محمود حجتی.

طبق گفته ها و شنیده ها از منابع رسمی و غیر رسمی هیات دولت و روحانی تصمیم گرفت که نه جهانگیری به شهرداری برود و نه محمود حجتی، لذا به نظر می رسد معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی دولت را ترک نکنند.

رای بالای محسن هاشمی در انتخابات شورای شهر تهران، نام او را برای شهردار شدن و جایگزین نجفی دوباره بر سر زبان ها انداخت ولی برخی از اعضا و فعالین سیاسی اصلاح طلب مخالف خروج وی از شورا هستند. زیرا در صورت خروج او از شورای شهر، مهدی چمران جایگزین وی در شورای شهر می شود و با ورود مهدی چمران به نظر می رسد توزان و یکدستی شورا با چالش روبه رو شود.

به نظر می رسد کارگزارن حسین مرعشی را نیز به عنوان یکی از گزینه های مورد نظر خود در نظر دارند البته باید دید حزب اتحاد ملت دراینباره چه دیدگاهی دارد، چون حسین مرعشی بعد از عمل قلب خود مشکلات جسمی نیز دارد و چنین مسولیتی با توجه به وضعیت جسمی وی به نظر غیرممکن به نظر می رسد. در واقع می توان یک نکته کلیدی نیز درباره انتخاب شهردار تهران بیان کرد و اینکه بین حزب اتحاد ملت و کارگزاران فصل مشترکی زیادی برای انتخاب شهردار وجود ندارد.
در این بین با توجه با مسولیت سنگین شهرداری تهران می توان گفت که افشانی توانایی بیشتری برای اجماع بین نیروهای اصلاح طلب و تکنوکرات داشته باشد.

 

افشانی از یک طرف از نیروهای شاخص اصلاح طلب و از اعضای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم بود، که عملکرد مثبت عمرانی و مدیریتی وی در دولت اصلاحات باعث شد که از رئیس دولت اصلاحات در سال ۸۴ نشان درجه دوم سازندگی را دریافت کند.

از طرف دیگر وی جز نیروهایی است که به گفتمان اصلاح طلبان از تئوری تا عمل باور دارد و در طول مدیریت کلان خود توانست گفتمان اصلاح طلبی را از حوزه نظر به حوزه عمل وارد کند و یک تلفیقی بین عملگرا و اصلاح طلب بودن به وجود بیاورد در واقع به بیان جامعه شناسی یک پراکسیس در گفتمان خود به وجود بیاود.

افشانی سوابق اجرایی قابل قبولی در دولت اصلاحات و دولت روحانی داشته است، وی در زمان اصلاحات معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است، همچنین در استان های کهگیلویه و بویراحمد، سمنان و خوزستان سابقه معاون استانداری را در کارنامه خود دارد.

در دولت اول حسن روحانی به عنوان استاندار فارس انتخاب شد و بعد از دو سال کارنامه درخشان در استان فارس و تغییر و تحولات عمرانی در این استان پهناور به تهران آمد و به عنوان معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها در دولت دوازدهم مشغول به خدمت شد.

وی تیر ۱۳۹۶ نیز به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران معرفی شد. ولی در  ادامه فرایند انتخاب شهردار استعفا کرد و در متن استعفای خود آورده بود: با توجه به ضرورت حفظ اتحاد و همبستگی اعضای محترم شورای شهر و فراهم شدن زمینه حمایت حداکثری از شهردار منتخب و انتخاب ایشان با پشتوانه رای بالا، انصراف خود را از نامزدی شهرداری تهران اعلام می نمایم.

حالا دوباره بعد از استعفای نجفی، کنشگران سیاسی، نخبگان فرهنگی و مدیریتی و بسیاری از گروه ها و جریانات سیاسی اصلاح طلب و اصول گراهای معتدل افشانی را بهترین گزینه برای رفتن به بهشت می دانند.

حمایت و دعوت احزاب و سیاسیون و نخبگان از افشانی به چند دلیل می باشد؟

۱- عملکرد عمرانی و مدیریتی وی در در طول سه دهه بعد از انقلاب موید این یافته علمی است که برای رشد و توسعه مدیریت شهری کلان شهر تهران، نیاز به مدیری است که هم از لحاظ عمرانی کارنامه قابل قبولی داشته باشد و هم اینکه نسبت به وضعیت فرهنگی، اجتماعی ناشی از توسعه عمرانی کالبد شهری شناخت داشته باشد. در واقع می توان گفت که توسعه فیزیکی و عمرانی بدون شناخت از آسیب های فرهنگی و اجتماعی منجر به بیماری شهری می شود، ولی افشانی در مدیریت خود نشان داد که نسبت به این مقوله شناخت جامع و کامل دارد.

۲- یکی دیگر از معیارهای که افشانی را گزینه مناسبی برای رفتن به بهشت می دانند داشتن تعامل با همه نیروهای سیاسی معتدل و اصلاح طلب و همچنین تعامل مناسب با دولت جهت افزایش قدرت چانه زنی با هیات دولت برای ایجاد فرصت های مناسب در شهر تهران.

۳-  اکثر افرادی که به عنوان گزینه جانشینی نجفی مطرح می باشند از نیروهای تشکیلاتی اصلاح طلبان می باشند، ولی به نظر می رسد در مدیریت کلان شهر تهران علاوه بر جهت گیری سیاسی؛ داشتن شم مدیریتی و بوروکرات بودن می تواند به رشد شهر بیانجامد، در واقع افشانی علاوه بر جریانی بودن از لحاظ سیاسی، یک بوروکرات حرفه ای است.

به طور کلی می توان گفت که مدیریت شهرداری تهران به اندازه مدیریت یک کشور مسائل و حاشیه هایی به همراه دارد، لذا برای مدیریت آن به فردی نیاز می باشد که تجربیات لازم و سوابق اجرائی در زمینه عمرانی را داشته باشد.