اسد، برنده تجاوز سه جانبه به سوریه است
اسد، برنده تجاوز سه جانبه به سوریه است

روزنامه فرامنطقه ای ‘رای الیوم’ نوشت: تجاوز آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، در تحقق اهداف خود شکست خورد وبرنده اصلی این تجاوز ارتش سوریه وبشار اسد رئیس جمهوری این کشور بود که برعکس دونالد ترامپ همتای آمریکایی اش، در داخل وخارج این کشور به محبوبیتش اضافه شد.

روزنامه فرامنطقه ای ‘رای الیوم’ نوشت: تجاوز آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، در تحقق اهداف خود شکست خورد وبرنده اصلی این تجاوز ارتش سوریه وبشار اسد رئیس جمهوری این کشور بود که برعکس دونالد ترامپ همتای آمریکایی اش، در داخل وخارج این کشور به محبوبیتش اضافه شد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب روز یکشنبه در مقاله خود در رای الیوم افزود: موشک هایی که مثلث آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه شلیک کردند به بخش اعظم اهداف خود دست نیافت، بلکه برعکس، وجهه مردمی اسد را تقویت و بعد جدیدی به ائتلاف روسیه، ایران وحزب الله داد وتاکیدی بر صلابت ارتش سوریه و ضعف ترامپ بود.
وی افزود: روسیه با اقتدار این بحران را مدیریت و با این حمله که برای بهبود چهره ترامپ بود مقابله کرد. برخی از عملکرد روسیه در عرصه بین المللی و عربی انتقاد کردند اما پاسخ مسکو غیرمستقیم و از طریق موشک های ساخت این کشور در سوریه انجام شد.
عطوان اضافه کرد: ارتش سوریه خسارت کمی در این حمله متحمل شد ، زیرا بیشتر پایگاه ها و فرودگاههای نظامی را تخلیه وجنگنده های جدیدش را به پایگاه های روسیه در حمیمیم و طرطوس منتقل کرد. همینطور بیشتر موشک ها از سوی پدافند هوایی سوریه ردگیری و منهدم شدند یا به اهداف خود اصابت نکردند.
به نوشته رای الیوم، ‘آناتولی آنتونوف’ سفیر روسیه در آمریکا این حمله را اهانت به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دانست و گفت که مسکو به این حمله پاسخ خواهد داد. این امر چه بسا نشان دهنده تحرکات اینده روسیه در بحران سوریه و دیگر بحران های جهانی باشد. پوتین پیشتر، به سرنگونی یک جنگنده خود توسط ترکیه در مرزهای سوریه پاسخ نداد و با زیرکی توانست آنکارا را از ائتلاف ناتو خارج و به اردوی خود ملحق کند.
عطوان درباره آینده بحران سوریه و منطقه چندین مورد را پیش بینی کرد :
نخست: استفاده از بهانه سلاح شیمیایی، برای توجیه حمله از سوی قدرت های جهانی بی فایده است، چرا که تصویر نامطلوبی از آمریکا وهمپیمانانش ارائه داد، به خصوص که این تجاوز درست زمانی صورت گرفت که قرار بود کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی تحقیقات خود را درباره حمله شیمیایی به شهر دوما در سوریه آغاز کنند ، و حمله سه جانبه این دیدگاه را بوجود آورد که آن ها می خواستند ماموریت کارشناسان را پیش از شروع تحقیقات بین المللی بی نتیجه بگذارند.
دوم: اقدامات تلافی جویانه در مقابل این تجاوز ، از جمله جنگ پارتیزانی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق که شمار آن ها ۸ هزار نفر است.
سوم: تجهیز ارتش سوریه به سامانه پدافند هوایی ‘اس ۳۰۰ و ‘اس ۴۰۰’ روسی برای مقابله با هر موشک و جنگنده ای که در آینده به خاک سوریه حمله کنند از جمله جنگنده های اسرائیلی.
چهارم: تیرگی شدید روابط مسکو وتل آویو به ویژه پس از این که مشخص شد رژیم صهیونیستی در تجاوز به سوریه مشارکت داشت و اطلاعات مواضع ارتش سوریه را در اختیار متجاوزان قرار می داد.
پنجم: ممکن است روسیه با همراهی ارتش سوریه و همپیمانانش در پاسخ به حمله آمریکا، همه تلاش خود را بر پس گرفتن شهر ادلب و مناطق جنوب غربی درعا در نزدیکی مرزهای اردن متمرکز کند.
ششم: پس از حمله به فرودگاه نظامی ‘التیفور’ در نزدیکی حمص و به شهادت رسیدن ۷ ایرانی، تهران رو در روی تل آویو قرار گرفته و خواستار پاسخگویی به این تجاوز است.
هفتم: تایید استفاده از پایگاه های آمریکا در قطر و عربستان برای حمله سه جانبه، از سوی خود دوحه وریاض، حجم ائتلاف آمریکا را با این کشورها و ایستادن آن ها در اردوگاه واشنگتن و مشارکت در هرگونه جنگ آینده را نشان می دهد.
هشتم: افزایش احتمال این که آمریکا عراق را -که به اذعان خود ۵ تریلیون در آن هزینه کرده است- از دست بدهد. دولت عراق تجاوز واشنگتن به سوریه را محکوم کرد و بیشتر مردم این کشور با دمشق همدردی کردند.
عطوان افزود: دیدن جشن و شادی هزاران نفر از مردم سوریه به خاطر ایستادگی دولت این کشور در برابر متجاوزان، میزان خسارت های آمریکا و’ اسرائیل’ را در این کشور وهمینطور ناتوانی آن ها و همپیمانان عربشان در سرنگونی بشار اسد از قدرت را نشان می دهد.
به نوشته رای الیوم: تجاوز سه گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه نشست سران اتحادیه عرب را در عربستان، شروع نشده ، بی نتیجه کرد وآن ها را در موقعیت شرم آوری قرار داد. کشوری که عضویتش را در این اتحادیه تعلیق کردند (سوریه)، به دلیل ایستادن در محور مقاومت از سوی امریکا و’اسرائیل’ هدف قرار گرفته است ونه به دلیل بکارگیری سلاح شیمیایی که رسانه های غربی و عربی تبلیغ می کنند.
عطوان تاکید کرد: ترامپ به دنبال این است که ابهت کشورش را بازگرداند اما تلاشش ناکام است و همانند کسی است که به پای خود شلیک می کند.
وی افزود: حمله به سوریه تجاوزی بود که در تاریخ ثبت و به پیروزی دولت سوریه ختم شد؛ این تجاوز، آغازی برای عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه و پیروزی سوریه بر توطئه ها وبازگشت امور به شرایط عادی و حاکمیت دولت سوریه بر تمامی اراضی این کشور است.