توليت آستان قدس رضوي و داماد احمد علم‌الهدي، امام‌جمعه مشهد، در اين ويدئو مي‌گويد اطلاعات زيادي از حسن روحاني و اسحاق جهانگيري دارد و اين اطلاعات نیز به واسطه مسئوليت‌هايي است كه داشته است.

هم‌زمان با سالگرد ثبت‌نام ابراهيم رئيسي در انتخابات رياست‌جمهوري، ويدئويي از او در فضاي مجازي باز‌نشر شده است. توليت آستان قدس رضوي و داماد احمد علم‌الهدي، امام‌جمعه مشهد، در اين ويدئو مي‌گويد اطلاعات زيادي از حسن روحاني و اسحاق جهانگيري دارد و اين اطلاعات نیز به واسطه مسئوليت‌هايي است كه داشته است.

به گزارش یوپنا به نقل از  شرق، اين فيلم نخستين‌بار ٢٨ ارديبهشت ٩٦ يعني يك‌ ماه و سه روز بعد از ثبت‌نام او در انتخابات – و يك روز مانده به رأي‌گيري- منتشر شد. او از وضعيت مناظره‌ها و بيش ‌از همه اطلاعاتي كه درباره گذشته او منتشر يا از زبان نامزدهاي انتخابات به‌ويژه حسن روحاني بيان مي‌شد، شاكي بود.

اين گذشته رئيسي، دقيقا همان مسئوليت‌هايي بود كه خودش در اين ويدئو به آن اشاره كرده و گفته بود: «مي‌دانيد لابد كه من مسئوليت‌هايي داشتم كه اطلاعات شخصي‌ای از افراد بسيار ‌زيادی دارم. من‌جمله آقاي روحاني و آقاي جهانگيري. همان‌ وقتم در ذهنم بود. اصلا رئيس‌جمهور بايد نشان دهد من ظرفيت دارم. سر آن بزنگاه‌ها مي‌توانم خودم را حفظ كنم، منافع كشور و نظام را بر منافع شخصي تقدم بدهم. اينكه مي‌گويم خبر دارم، تحليل نيست. كميته جنگ رواني درست كرده‌اند. اين‌جوري رأي‌آوردن دارد؟ افراد متخصص جنگ رواني را آورده‌اند كه بيايند آ‌ن حرف‌ها را در مناظرات بزنند و بعدش هم رقيب را تخريب كنند. اينكه صداقت نيست».

او دو ماه بعد از انتخابات نیز در ديداري با مديران خبرگزاري‌هاي هم‌سو گفت: «حقیقتا بنده این حجم از تخریب و ترساندن مردم را پیش‌بینی نمی‌کردم؛ چون پیش خود می‌گفتم اولا طرف رقابت، فردی است که لباس دین و روحانیت را به تن دارد و لااقل در این قضیه حد نگه می‌دارد؛ نه اینکه کاری نمی‌کند، بلکه بالاخره تا یک جایی جلو می‌رود».

آنچه رئيسي از آن گلايه داشت، البته چندان هم به روزهاي انتخابات مربوط نبود. اين نامزد رياست‌جمهوري، چندان خوش‌اقبال نبود. ۱۸ اردیبهشت ٩٦، حسن روحاني در جریان سخنرانی خود به مناسبت افتتاح راه‌آهن در همدان، بدون ذکر نام، به رقبای انتخاباتی خود به‌سختی تاخت. او با تأکید بر اینکه ملت ما در انتخابات ۹۲ اعلام کرد «راه حصر و انزوای ایران را نمی‌پذیرد» و یک ‌بار دیگر هم در اسفند ۹۴ اعلام کرد «مسیرش مسیر آزادی است»، شايد از همين ‌رو بود كه حامیان رئیسی یک روز پس از انتخابات در این شیپور دمیدند که شکست آنها با توجه به آنچه که بداخلاقی حسن روحانی می‌خوانند، عین برد است.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، در یادداشتی پس از اعلام نتایج، ١٦ میلیون رأی رئیسی را برابر با ٣٠ میلیون رأی دانست! حامیان رئیسی نیز رأی او را سرمایه‌ای برای آینده جریان موسوم به «نیروهای انقلاب» می‌دانند. خود ابراهیم رئیسی نیز در بیانیه پس از ناكامي در انتخابات نوشت: «رأی قریب به ۱۶ میلیون ایرانی خواهان تغییر، سرمایه‌ای مهم و پشتوانه‌ای عظیم است که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را در عرصه سیاسی و تصمیم‌گیری کلان کشور نادیده گرفت».

در ادامه این بیانیه آمده است: «این‌جانب با اتکا به همین پشتوانه مردمی، همه ظرفیت‌ها را برای پیگیری مطالبات مردم در مبارزه با فساد و تبعیض و تحکیم ارزش‌های انقلاب اسلامی به کار خواهم بست و هر اراده و تلاشی در دولت آینده با این جهت‌گیری را مورد‌ حمایت قرار خواهم داد و همواره زبان گویای محرومان خواهم بود». برخي تحليلگران معتقد بود اين بيانيه مسير سياست‌ورزي رئيسي را مشخص كرده است؛ تاجايي‌كه او قصد دارد به‌عنوان یک سیاست‌مدار به فعالیت خود ادامه دهد. اين در حالي است كه ابراهيم رئيسي تا پيش از انتخابات ٩٦ بيشتر به‌عنوان يك چهره با پيشينه قضائي – و نه لزوما سياسي – آن‌هم نه چندان معروف شناخته شده بود؛ اما كنش سياسي يك‌ساله او دقيقا نشان داد كه توليت آستان قدس اصرار بر ارائه و حفظ يك چهره سياسي از خود دارد.

حاميان قدرتمندش نیز به مدد رسانه‌هايشان ازجمله صداوسيما، در اين يك سال براي او سنگ‌تمام گذاشته‌اند و در دو بخش فردي و عملكردي سعي كرده‌اند مانع فراموشي اين سياست‌مدار نوساخته شوند. رئيسي از سوی دیگر بر ملاقات‌هاي سياسي‌اش به‌ويژه با طرف‌هاي خارجي و متحدان استراتژيك ايران افزود تا همچنان نشان دهد بر حفظ اين چهره سياسي و حتي فراتر از آن، بازنمايي ديپلماتيك از خود تأكيد دارد؛ از ديدار با نماينده پوتين در همان روزهاي انتخابات تا سيدحسن نصرالله در بهمن و ديدار همين دو روز پيش با سفير نروژ كه به مشهد سفر كرده بود.

فعاليت‌هاي توليت آستان قدس
تولیت آستان قدس بهمن ٩٦ ابتدا به سوریه رفت و پس از آن به لبنان سفر کرد؛ سفرهایی که ابعاد و اهداف آن ‌چندان روشن نبود و اخبار جزئیات آن کمتر منتشر شده است. از دیدار رئیسی با سیدحسن نصرالله نیز جزئیاتي منتشر نشد. او در ابتدای این سفر، با استقبال نماینده ولی فقیه در سوریه و نماینده ولی فقیه در سپاه قدس، وارد فرودگاه دمشق شد. محمدصادق جوادی‌حصار، فعال سیاسی در مشهد، همان زمان درباره اين سفر به فرارو گفته بود: «ما می‌توانیم تحلیل کنیم که این سفر می‌تواند چه ابعادی داشته باشد یا اینکه چه رمز‌و‌راز‌هایی دارد؛ اما اینها حوزه گمانه‌زنی است».

او گفته بود: «از منظر حاکمیتی و اینکه بگوییم آقای رئیسی مأموریت ویژه‌ای در این سفر داشته است، من نمی‌توانم و نمی‌خواهم جایی برای این تحلیل باز کنم. ما خودمان در جهت‌دهی به مسائل نقش‌آفرین هستیم. وقتی ایشان با رئیس مجلس لبنان دیدار می‌کند، قاعدتا از جایگاه یک سیاست‌مدار دیدار کرده است. ایشان از موضع یک کاندیدای ریاست‌جمهوری که دومین رأی انتخابات را به دست آورده و جزء رجال سیاسی ایران است، به این سفر رفته و طبیعی هم هست». رئيسي بارها در صداوسيما حضور يافته و درباره عملكرد آستان قدس رضوي گزارش داده است.

رسانه‌هاي اصولگرا هم در اين يك سال تمركز زيادي بر پوشش‌دهي اخبار و عملكرد آستان قدس رضوي با نگاه مثبت داشتند و به ويژه سعي در برجسته‌سازي آن بخش از عملكرد آستان قدس داشته‌اند كه در راستاي محروميت‌زدايي بوده است. در مجادله‌اي هم كه بين علي مطهري و آستان قدس بر سر چرايي پرداخت‌نكردن ماليات از سوي اين نهاد عظيم اقتصادي صورت گرفت، آستان قدس گفته بود كه آنچه را بايد تحت‌عنوان ماليات پرداخت مي‌كرده، رأسا در راستاي محروميت‌زدايي هزينه كرده است.