سخنگوی وزارت بهداشت: افسردگی، دومین عامل سال های از دست رفته عمر در دنیا
سخنگوی وزارت بهداشت: افسردگی، دومین عامل سال های از دست رفته عمر در دنیا

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: پیش بینی می شود که در سال ٢٠٣٠ یعنی ١٣ سال بعد، افسردگی به تنهایی دومین عامل سال های از دست رفته عمر در کل دنیا شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: پیش بینی می شود که در سال ٢٠٣٠ یعنی ١٣ سال بعد، افسردگی به تنهایی دومین عامل سال های از دست رفته عمر در کل دنیا شود.

به گزارش یوپنا به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه اختلالات روانی به دلایل گوناگونی مانند عوامل ارثي، ژنتیکی، محيطي، فیزیولوژیکی، فردی، اجتماعی، خانوادگي و شیوه زندگی به وجود می آید، خاطرنشان کرد: اگر معیارهای سلامت روان را بشناسیم و آن را با ويژگي هاي شخصی خود و دیگران تطابق بدهیم، می‌ توانیم تا حدودی عوامل آسیب زا را شناسایی کنیم و با اصلاح عوامل منفی و مضر بر سلامت روان به شخصیت سالم برسیم.

وی با اشاره به اینکه سلامت روان بیش از از آن‌ که امری فردی باشد، موضوعي اجتماعی است، اضافه کرد: جامعه ناسالم دچار بی اعتمادی، دشمنی و بد گمانی است و مانع رشد کامل افراد می‌ شود، اما در مقابل، جامعه سالم می‌ تواند به افراد امکان عشق ورزیدن و باروری و کارآمدی و خلاقيت دهد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بعضي از معیارهاي تشخيص بيماري هاي رواني عبارت است از رفتارهای غیر انطباقی و انحراف از رفتار عرف جامعه، پریشانی شخصی و انحراف از هنجارهای اجتماعی و کسی که از سلامت روانی خوبی برخوردار است می‌ تواند با حوادث زندگی مقابله کرده و اهداف خود را دنبال کند و عملکرد موثری در جامعه داشته باشد.

حریرچی با بیان اینکه سلامت روان زمینه رشد مهارت‌ های فکری را فراهم می‌ کند و باعث رشد عاطفی و عزت نفس می‌ شود، درخصوص آمار ابتلا به اختلالات روانی تصریح کرد: ۲۳٫۴ درصد از جمعیت بالغ کشور دچار یک اختلال روانپزشکی در طول یک سال گذشته بوده اند ( ۲۷٫۶ زنان و ۱۹٫۴ درصد مردان)، یعنی از هر چهار نفر در گروه سنی بالای ١٥ سال یک نفر از اختلال روانپزشکی ضعیف تا متوسط و در موارد کمتری شدید رنج می برد و احتمال وجود یک اختلال روانپزشکی در طول عمر از ١٨ تا ٣٦ درصد، متغیر است .

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این مطلب که شیوع اختلالات روانپزشکی در طول یک سال در استان های مختلف کشور از ۱۲٫۸ درصد تا ۳۶٫۶ درصد متغیر بوده است، افزود: در تهران این میزان ۳۰٫۲ درصد بوده است ( تقریبا یک نفر از سه نفر)، در تهران میزان این اختلالات در فواصل نزدیک تری اندازه گیری شده است و این مطالعات دلالت بر این دارد که تنش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده یا به وجود آمده در فواصل زمانی مشخص، تاثیرات مستقیم بر سلامت روان مردم داشته است.

وی تاکید کرد: میزان بروز اختلالات روانی در طول يك سال در زنان به طور واضحی بیشتر از مردان بوده و اين ميزان ۳۸٫۵ درصد بیشتر است.

حریرچی ادامه داد: با افزایش سن، مشکلات روانی افزایش پيدا مي كند و بیشترین میزان اختلالات روانی در افراد بالای ٦٥ سال است، همچنین با افزایش میزان سواد، اختلالات روانی کاهش پيدا مي كند و بالاترین اختلال روانپزشکی در افراد بیسواد است.

وی با بیان اینکه در شهرنشینان، میزان اختلالات روانی بیشتر از روستانشینان بوده است، اظهارداشت: افراد همسر از دست داده ( چه با طلاق چه با فوت همسر) دچار اختلال بیشتر روانی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص بار بیماری زایی و سالهای ازدست عمر در اثر بیماری ها و اختلالات روانی گفت: از منظر بار بیماری ها در کشور یعنی از لحاظ سال های از دست رفته عمر، به دلیل مرگ ناشی از بیماری و سال های زندگی توام با ناتوانی، هم اکنون مجموع بیماری های روانی و اعتیاد بعد از بیماری های قلبی – عروقی، رتبه دوم را دارند، درواقع، بیماری های روانی، بسیار بیشتر از بیماری هایی مثل سرطان، دیابت و حوادث ترافیکی، تاثیر بر بار بیماری ها در کشور، عمدتا از طریق سال های زندگی توام با ناتوانی دارند.

حریرچی با بیان اینکه تاثیر بیماری های روانی و اعتیاد بر بار بیماری ها در کشور در طی ٢٥ سال گذشته از رتبه هشتم به رتبه دوم رسیده است، گفت: افسردگی و اختلالات اضطرابی دو عامل اصلی از پنج عامل اول سال های از دست رفته عمر به دلیل ناتوانی در کشور هستند، البته مانند تمام دنيا، بار بيماري هاي رواني و اعتياد در كشور ما نيز درحال افزايش است.

وی گفت: پیش بینی می شود که در سال ٢٠٣٠ یعنی ١٣ سال بعد، افسردگی به تنهایی دومین عامل سال های از دست رفته عمر در کل دنیا شود.
سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص عوامل ایجاد و افزایش اختلالات گفت: اتفاقات فرهنگي و اجتماعي در جامعه نيز مي تواند به افزايش يا كاهش سلامت روان دامن بزند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مهم‌ ترین بعد سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی است که جنبه بین فردی دارد، خاطرنشان کرد: اين اعتماد از طریق مناسبات مثبت اجتماعي و تعهدات اخلاقي به وجود می آید كه به رشد و توسعه جامعه کمک می‌ کند و تاثیر مثبتی خواهد داشت.
وی ادامه داد: متخصصان سلامت روان معتقدند، افرادی که به طور مكرر در معرض اخبار منفی قرار می‌ گیرند، استرس شدیدی را بعد از شنیدن اخبار منفی و حوادث تحمل می‌کنند و به مرور زمان ممکن است دچار حالت‌ هایی از افسردگی و اضطراب شوند.

حریرچی با تاکید براینکه تاثیر مخرب اخبار منفی، تصریح کرد: یکی از مشکلات جامعه این است که اگر کسی خبر منفی بدهد، ناخودآگاه دیگران این قضاوت را در مورد خود نیز انجام می ‌دهند كه برای حل این مشکلات باید به ایجاد آرامش در خانواده توجه کرد، مثلا کارهایی مثل ارتباط با همسر و فرزندان و افزایش فعالیت ‌های دسته جمعی در خانواده می‌ تواند به این موضوع کمک کند.

وی گفت: همچنین باید در خانواده رابطه منطقی بین پدر و مادر وجود داشته باشد، همچنین ارتقای سطح سواد سلامت جامعه می ‌تواند به انگ زدایی از بیماری‌ های روانی کمک کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ارتقای امنیت و رفاه اجتماعی را یکی دیگر از راه ‌های مبارزه با بیماری‌ های روانی عنوان کرد و گفت: ارتقاي سطح نشاط اجتماعي بايد مطابق فرهنگ ما باشد و از مشاركت هاي اجتماعي و فرهنگي گرفته تا ورزش و فعاليت هاي فيزيكي متغير است.

وی ادامه داد: تامین نیازهای اقتصادی و کاهش اختلاف طبقاتی نیز از موارد دیگر حل اختلالات روانی در جامعه است، همچنین توجه به مهندسی و مبلمان شهری نیز می‌ تواند بسیاری از اختلالات روانی را حل کند، براي مثال، استفاده از رنگ‌ های شاد در فضای شهری و توجه به نمای اماکن عمومی و توسعه فضاهای سبز و شكل ساختمان ها، از جمله این موارد در فضاهای شهری است.

وی در ادامه به دیگر عوامل موثر بر افزایش سلامت روانی اشاره کرد و گفت: امنيت شغلي، ارتقاي سلامت جسمي، تغيير در سيستم آموزشي كشور، مديريت استفاده از تلفن همراه و فضاي مجازي، كنترل آلودگي هوا، مديريت ترافيك نيز ازجمله مواردي است كه به ارتقاي سلامت روان مردم كمك مي كند.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: این طور نیست که بگوییم هر کسی اراده یا ایمان قوی دارد، دچار افسردگی يا اختلال رواني نمی‌ شود، بلكه برخی اختلالات روانی به علت عارضه‌ های ژنتیکی ایجاد می‌ شود و فرد، عليرغم داشتن ويژگي هاي مثبت فردي و محيطي، به اختلالي دچار مي شود.