دکتر روحانی: اگر آمریکا از برجام خارج شود، بزودی دچار پشیمانی تاریخی می شود/راست و چپ، اصولگرا و اصلاح طلب و همه مردم در برابر ترامپ و رژیم صهیونیستی متحد هستند
دکتر روحانی: اگر آمریکا از برجام خارج شود، بزودی دچار پشیمانی تاریخی می شود/راست و چپ، اصولگرا و اصلاح طلب و همه مردم در برابر ترامپ و رژیم صهیونیستی متحد هستند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه راست و چپ، اصولگرا و اصلاح طلب و همه مردم ایران در برابر ترامپ و رژیم صهیونیستی متحد هستند، اظهارداشت: به دنیا نشان دادیم ملت ایران ملت صلح است و ما اهل جنگ و تنش نیستیم اما قاطعانه از خود دفاع می کنیم و آمریکا در برابر ملت ایران کاری از پیش نخواهد برد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه راست و چپ، اصولگرا و اصلاح طلب و همه مردم ایران در برابر ترامپ و رژیم صهیونیستی متحد هستند، اظهارداشت: به دنیا نشان دادیم ملت ایران ملت صلح است و ما اهل جنگ و تنش نیستیم اما قاطعانه از خود دفاع می کنیم و آمریکا در برابر ملت ایران کاری از پیش نخواهد برد.

به گزارش یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در جمع پرشور مردم سبزوار با بیان اینکه ” برای هر تصمیم ترامپ، برنامه داریم” ، تصریح کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود، بزودی دچار پشیمانی تاریخی می شود.

دکتر روحانی گفت: وعده ما با ملت ایران از سال ۹۲ این بود که جریان دروغین ایران‌هراسی را که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در دنیا ترویج کرده بودند، افشا کرده و با آن مبارزه کنیم و به مردم دنیا بگوییم که ایرانیان ملتی صلح‌طلب هستند.

رئیس جمهور افزود: ما همگی از سال ۹۲ با هم تلاش کردیم تا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با هزینه کمتر و در عین حال عزت و سربلندی به پیش برود. ما می‌خواستیم به مردم دنیا بگوییم، تحریم هسته‌ای علیه ایران کاری اشتباه و غلط بوده و برخی قدرتهای بزرگ باید از این طرح نادرست خودش عقب‌نشینی کنند.

دکتر روحانی اظهار داشت: ما خواستیم به دنیا بگوییم همان‌طور که رزمندگان ما در میدان دفاع مقدس پیروز بودند، دیپلمات‌های ما هم با بهترین توانمندی‌ها و هنرمندانه‌ترین و منطقی‌ترین سخن‌ها می‌توانند، پای میز مذاکره در برابر قدرت‌های بزرگ جهان سخن گفته و منطق خود را به کرسی بنشانند.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه”دیدیم که دیپلمات‌های سرافراز ما توانستند این کار را انجام دهند”، تصریح کرد: ما در آذر سال ۹۲ اولین گام در شکستن تحریم‌ها را برداشتیم که رفع تحریم در صنایع پتروشیمی، خودروسازی و فلزات گرانبها بود که از قبل از سال ۹۰ به ایران تحمیل شده بود و بخش دیگر تحریم‌ها را نیز در سال ۹۶ و پس از توافق نهایی با ۶ قدرت بزرگ برداشتیم که در نتیجه آن فروش نفت ما دو برابر شده، مبادلات بانکی ما کم و بیش با دنیا شروع شد و پوشش‌های بیمه‌ای بین‌‌المللی ما شرایط عادی پیدا کرد و صادرات و واردات در مسیر درست خود قرار گرفت.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه آمریکایی‌ها در تمام مراحل به تعهدات خودشان درست عمل نکرده و کارشکنی کردند، اما ما در طول این مدت به تعهداتی که به دنیا داده بودیم، تا امروز عمل کردیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: امروز ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که شما مردم غیور و متحد هم باید از آن مطلع باشید. آقایی جدیداً رئیس جمهور آمریکا شده و از ۱۵ ماه پیش مرتب گفته است که برجام بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده و این توافق فقط به سود ایران و به زیان آمریکا بوده و در نتیجه اشتباه آمریکایی‌ها، ایرانی‌ها سر ما کلاه گذاشتند.

دکتر روحانی گفت: ما سر کسی کلاه نگذاشتیم؛ مذاکراتی با ۶ کشور بزرگ دنیا انجام شد که در نتیجه به توافقی رسیدیم که سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان نیز آن را تصویب کردند. ملت ایران متحد و یکصدا قدم مستحکم و درستی برداشت و در طول زمان سپری شده از این توافق، همه مردم جهان به ایران بزرگ به عنوان یک قدرت بالیدند و افتخار کردند. هیچ کس در دنیا نیست که بگوید کار ایران اشتباه بوده، الا آمریکا، رژیم منحوس صهیونیستی و عربستان سعودی.

رئیس جمهور اضافه کرد: همه مردم شریف ایران، همواره در طول این مسیر از دولت حمایت کردند و من از ملت بزرگ ایران، رهبری معظم انقلاب، نیروهای مسلح و همه کسانی که دست به دست هم دادند تا به این پیروزی و این نقطه برسیم، تشکر می‌کنم. اگر قدمی برداشتیم و امروز به این نقطه رسیده‌ایم که به ناحق می‌گویند ایران سر ما را کلاه گذاشته است، این قدم‌ها با کمک ملت ایران و با وحدت برداشته شده است.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز نیز باید با وحدت به پیش برویم. آمریکایی‌ها ممکن است در رابطه با برجام چند سناریو را مد نظر داشته باشند؛ یا از آن خارج شوند، یا به آن لطمه بزنند و یا اینکه راه اروپا و آمریکا از هم جدا شود. اما ای مردم عزیز و ملت بزرگ ایران، به شما عرض می‌کنم که آمریکا در برابر این ملت کاری از پیش نخواهد برد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در طول ۴۰ سال گذشته همواره در برابر ملت ایران فتنه‌گری کردند، اما هیچگاه در برابر عظمت ملت ما موفق نبودند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها اینبار نیز دوباره اشتباه می‌کنند و اگر بخواهند راهی را که در این ایام پیموده‌اند، ادامه دهند و از برجام خارج شوند، به زودی با پشیمانی تاریخی مواجه خواهند شد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: به شما ملت بزرگ ایران به صراحت می‌گویم که همه دستورات لازم از چند ماه پیش به بخش‌های مرتبط اجرایی کشور داده شده است.به مسئولان سازمان انرژی اتمی دستورات لازم ابلاغ شده و چند روز پیش باز هم با مسئولین ارشد این سازمان درباره برنامه‌های آینده صحبت کردم و مسیر ما در این زمینه مسیر روشنی است.

رئیس جمهور گفت: به بخش‌های مختلف دیگر از جمله بخش اقتصادی نیز دستورات لازم داده شده است و به عنوان مثال، طرح جدیدی که برای ساماندهی بازار ارز اجرا شد، برای این بود که آمریکایی‌ها بفهمند هر توطئه‌ای هم که بخواهند اجرا کنند، مردم ایران باید خیالشان راحت باشد. دولت ارز مورد نیاز برای هر آنچه در زمینه واردات برای تولید و خدمات مورد نیاز کشور است با قدرت و با قیمتی که اعلام کرده است در اختیار واردکنندگان و کارآفرینان قرار خواهد داد و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر روحانی افزود: مردم عزیز ایران بدانید که مطابق پیش‌بینی‌ها در سال ۹۷، حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفتی و غیرنفتی خواهیم داشت در حالی که مخارج ارزی ما بیش از ۷۰ میلیارد دلار نیست، بنابراین به هیچ وجه مشکل کمبود ارز نداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تبلیغات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نسبت به ملت بزرگ و غیور ایران که در تمام مقاطع حساس ایستادگی کردند، سراسر دروغ است، اظهارداشت: آمریکایی ها و صهیونیست ها باید بدانند که این ملت ازتوطئه‌های آنها هیچ هراسی ندارد و تحت رهبری شجاعانه مقام معظم رهبری و تلاش‌های دولت به مسیر خود ادامه خواهد داد.

دکتر روحانی ادامه داد: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با وحدت و هماهنگی به مسیر نظام و انقلاب‌مان ادامه می‌دهیم و امروز دیگر جناح راست و جناح چپ، اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالی، متحد و یکصدا در مسیر انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند و ترامپ و رژیم صهیونیستی باید بدانند که ملت ما، ملت متحدی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه می‌خواهم دو نکته را خطاب به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعلام کنم، تصریح کرد: ملت ما به عهد خود وفادار است، اما با صراحت می‌گوید که درباره توان تسلیحاتی و دفاعی کشور به هیچ وجه مذاکره نخواهد کرد. ما هر قدر سلاح برای دفاع خود لازم داشته باشیم، می‌سازیم و انبار می‌کنیم و این موضوع به کسی هم ربطی ندارد که چقدر سلاح می‌سازیم و چه تصمیماتی برای دفاع خود اتخاذ می‌کنیم؛ ما هرگز درباره بنیه دفاعی خود مذاکره نخواهیم کرد.

دکتر روحانی در توضیح نکته دوم، خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم با دنیا مذاکره کنیم تا منطقه‌ای امن داشته باشیم. همین حالا هم با روسیه و ترکیه درباره سوریه در حال مذاکره هستیم و با کشورهای مختلف درباره یمن مذاکره می‌کنیم. اما به دنیا اعلام می‌کنیم که ما با تروریسم در هر کجای این منطقه که باشد، مبارزه خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم در این منطقه هر روز یک داعش درست کنند و با ملت‌های منطقه بجنگند؛ ما صلح، ثبات و امنیت منطقه را می‌خواهیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ملت ایران، اهل جنگ و تنش نیست، اما اهل دفاع قاطعانه از منافع خود در برابر هر توطئه‌ای است. مردم بزرگ ایران، مردم عزیز خراسان و مردم غیور سبزوار بدانید که در هر آنچه هفته آینده اتفاق بیفتد، در زندگی ما تغییری ایجاد نخواهد کرد و در برابر هر تصمیمی که ترامپ بگیرد ما طرح و برنامه داریم و مقاومت خواهیم کرد.

دکتر روحانی همچنین در بخش نخست سخنان خود، سبزوار را شهری با تاریخ چند هزار ساله و شهر علم، دانش و فرهیختگان، علما و فیلسوفانی چون ملاهادی سبزواری و دکتر علی شریعتی توصیف کرد و اظهار داشت: خوشحالم که در جریان این سفر به خراسان رضوی ۴۳۶ طرح بعد از ماه‌ها و سال‌ها تلاش افتتاح می‌شود که یکی از طرح‌های مهم آن طرح پارس فولاد سبزوار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در طول دو روز این سفر طرح ها و پروژه هایی با اعتبار بیش از ۳ هزار میلیارد تومان و حدود۲۰۰ میلیون یورو افتتاح می‌شود، گفت: این به معنای حرکت صحیح اقتصادی مردم غیور خراسان رضوی است و لازم می‌دانم از مردم خراسان رضوی و سبزوار بخاطر این تلاش‌ها و فعالیت‌های ارزشمندشان سپاسگزاری کنم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه سال گذشته به غیر از ۶ استان در بقیه استان‌ها نرخ بیکاری کاهش یافته است، اظهار داشت: خراسان رضوی با ایجاد ۱۲۴ هزار شغل در سال گذشته از سرآمدان ایجاد اشتغال در سال گذشته بود و صادرات این استان به خارج از کشور در سال ۹۶، ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است و بخش ترانزیت کالا از این استان نیز در سال ۹۶، نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد و تراز بازرگانی این استان ۲۲ درصد رشد داشته است که این به معنای آن است که خراسان رضوی در مسیر صحیح رشد و تعالی اقتصادی در حال حرکت است.

رئیس جمهور با اشاره به جمعیت ۳۰ میلیونی زائران آستان مقدس مولا علی بن موسی الرضا(ع) در سال ۹۶ و با بیان اینکه خراسان رضوی و ایران بزرگ هر چه دارند از برکت مولای ما علی بن موسی الرضا(ع) است، خاطر نشان کرد: خراسان رضوی همچنین یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و بسیار خوشحالم که این استان در زمینه ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری قدم‌های بسیار ارزشمندی برداشته است.

دکتر روحانی گفت: در همه دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۹۲ ،تمام طرح‌های اجرا شده مربوط به سامانه‌های نوین آبیاری در استان ۱۱۰ هزار هکتار بوده است در حالی که در ۴ سال گذشته در دولت یازدهم حداقل ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند و این به معنای گام ارزشمند بخش کشاورزی استان در شرایط کم‌آبی کشور است.

رئیس جمهور با اشاره به وجود بیش از ۶ هزار رشته قنات به طول تقریبی ۴ هزار کیلومتر در خراسان رضوی، اضافه کرد: تصمیم گرفته شده بود حدود ۲ هزار کیلومتر از این قنوات بازسازی و احیاء شوند که بخش بزرگی از این طرح اجرا شده و مابقی در سال‌های پیش رو اجرا خواهد شد. همچنین در زمینه اجرای طرح‌های انتقال آب زراعی با لوله نیز قدم‌های خوبی در استان برداشته شده و ۷۵ درصد از آنچه در سفر استانی قبلی مصوب شده بود، اجرا شده است.

دکتر روحانی اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها در زمینه آب، به این معناست که دولت به مشکل کم‌آبی در استان توجه خاصی دارد؛ استانی که امسال ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشته و لازم است برای غلبه بر مشکل کم‌آبی در استان قدم‌های مهمی برداریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خراسان رضوی همچنین قطب صنعتی کشور و بویژه یکی از قطب‌های فولاد ایران است، تصریح کرد: در بخش‌های مختلف تولید فولاد در استان، اقدامات بسیار خوبی انجام شده و اینکه خراسان رضوی توان تولید بیش از ۱۳ میلیون تن کنستانتره و ۱۲ میلیون تن گندله را دارد یعنی قطب مهمی برای صنعت استراتژیک فولاد کشور است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم مصمم است، تلاش‌های خود برای پیشرفت خراسان رضوی را با جدیت ادامه دهد، خاطر نشان کرد: از مردم و مسئولین استان خراسان رضوی و شهرستان سبزوار نیز بخاطر سختکوشی و پرتلاشی تشکر می‌کنم و اعلام می‌کنم که همه پروژه‌های مورد تعهد این دولت از تکمیل خط آهن سبزوار گرفته تا تکمیل بیمارستان حشمتیه و ورزشگاه ۱۵ هزار نفری و دیگر تعهدات دولت به این استان و شهرستان اجرایی خواهند شد.