محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان صبح روز دوشنبه با همتای روسی خود درباره برجام دیدار کرد.

محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان صبح روز دوشنبه با همتای روسی خود درباره برجام دیدار کرد.

به گزارش یوپنا، محمدجواد ظریف در ابتدای این دیدار، اظهار کرد: متاسفانه مخالفت با مقررات بین‌المللی و توافق های جهانی به یک عادت برای رژیم آمریکا تبدیل شده است و دیروز هم با حرکت خطرناک این رژیم درباره قدس، مواجه شدیم و این نشان دهنده نیاز جامعه بین‌الملل به این است که از حقوق و مقررات بین‌المللی حراست کند.

وی افزود: بعد از مذاکراتی که با شما و سایر دوستان داشتیم، تصمیم گرفتیم بعد از خروج رسمی آمریکا از برجام فرصتی را به دیپلماسی بدهیم. برجام براساس یک موازنه بین تعهدات طرف ایرانی و بیشتر اروپا و آمریکا بنا شده و با خروج آمریکا این موازنه به هم می خورد و باید دید چگونه می توان در این شرایط منافع مردم ایران را تامین کرد.

وزیرامورخارجه کشورمان ادامه داد: من گفت‌وگوهای بسیار مثبتی را روز یکشنبه در پکن داشتم و امروز هم خوشحالم با وجود برنامه سنگین شما، وقتی را در صبح زود خالی کردید تا این دیدار انجام شود و گفت‌وگویی داشته باشیم. بعد از اینجا هم با خانم موگرینی و سه وزیر اروپایی ملاقات خواهیم کرد.

ظریف هدف از مذاکراتش را اطمینان و گرفتن تضمین عنوان کرد تا منافع مردم ایران در چارچوب برجام حفظ شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنانش اظهار کرد: موضع رسمی فدراسیون روسیه درباره برجام برای ما بسیار امیدبخش است و امروز هم امیدوارم بتوانم با شما درباره جزئیات و نحوه همکاری ۱+۴ صحبت کنم.

لاوروف: باید کمک کنیم اوضاع برجام بحرانی‌تر نشود

وزیرامورخارجه روسیه با بیان این که اوضاع برجام بحرانی‌ می‌شود و با تلاش واشنگتن برای تجدیدنظر در این توافق روبرو هستیم، گفت: ما باید درباره اقداماتی که می‌تواند کمک کند اوضاع بحرانی تر نشود، صحبت کنیم.

سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه در دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در مسکو اظهار کرد: از دیدار امروز درباره برجام بسیار خرسندم. ما اطلاع داریم شما در نظر گرفتید با تمام طرفهای برجام منهای آمریکا ملاقات داشته باشید.

وی گفت: یک بار دیگر شاهد آن هستیم که واشنگتن تلاش می کند درباره برجام و مسائل مختلف دیگر تجدیدنظر کند.

لاوروف گفت: امروز می خواستیم تحلیل کنیم با دوستان ایرانی و سه کشور اروپایی درباره مکانیزم‌هایی که به ما کمک کند اوضاع در منطقه تهدید نشود و نیز از تخریب رژیم عدم گسترش سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.تا جایی که می دانیم سه کشور اروپایی چین و ایران پایبندی خود به برجام را اعلام کردند و امیدواریم بتوانیم در این باره گفت‌وگوی مفصلی داشته باشیم.

در این دیدار مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، امیرحسین زمانی نیا و تعدادی دیگر از مقامات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های کشور از جمله بانک مرکزی حضور داشتند و همچنین در طرف هیئت روسی، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز حضور داشت.