روابط عمومي چي ها؛ برند سازماني، شفافيت و پاسخگويي
روابط عمومي چي ها؛ برند سازماني، شفافيت و پاسخگويي

معصومه ملک؛ کارشناس ارتباطات و امور رسانه

بيست و هفتم اديبهشت ماه ، روزي كه مربوط به آينه و ويترين وزارتخانه ها و سازمانها و.. تعلق دارد و بعنوان روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي نام گرفته است .
فعالان عرصه روابط عمومي هميشه پاي كار بوده و اثر بخشي خاص خودشان راايفا كرده و ديده بان خوبي براي سازمانها هستند ،آنها هر روز ويترين سازماني راگرد گيري كرده و دكورهاي زيبايي را براي مخاطبين فراهم مي كنند وپل ارتباطی بین مردم و مدیرانرا ايجاد كرده و چون سكان دار ،جریان مبادله پیام را مي چرخانند و تلاش مي كنند تا نقش واسطه واثرگذاري در درون و بیرون یک سازمان را به هم مرتبط سازند. بله قربان گويي و دستور بگيري در روابط عمومي امروزي معنايي نداشته و آنچه كه مهم است نقش مشاوره به بالاترين مقام ارشد سازماني است.
گاهي نگاه سنتي برخي مديران ارشد سازماني سبب بي مهري و كم توجهي به روابط عمومي چي ها شده و كمرنگ ديده مي شوند واين خستگي را در جان آنان باقي گذاشته و بتدريج سبب بي انگيزه بودن آنان مي شود .
در دنياي امروزي،كه شبكه هاي مختلف اطلاع رساني رقيب هم هستند، نگاه به آگاهي بخشي و رسانه، بسيار متفاوت تر از گذشته مي باشد و ما ديگر با يك و دو رسانه روبرو نيستيم بلكه هزاران رسانه نقش اطلاع رساني را بر عهده دارند و تاثير فراواني بر روي مخاطبان خود مي گذارند ؛ مخاطبان جامعه امروزي تشنه اطلاعات هستند كه اگر روابط عمومي ها خوراك اطلاعاتي مورد نياز آنها را توليد نكنند به سراغ منابع ديگر خواهند رفت ، ليكن قوي كردن روابط عمومي ها با مسلح شدن به علوم نوين ارتباطي روز در زمينهاي مختلف روزنامه نگاري ، مديريت رسانه ، رسانه شنا سي ، جامعه شناسي و روابط عمومي در پيشبرد اهداف روابط عمومي تاثير گذار است .
روابط عمومی، به منزله پیشانی سازمانی باید مردم را در جریان عملکردهای سازمان قرار داده و اطلا ع رسانی دقیق در زمینه فعالیت های سازمان به مردم اعلا م نماید و پاسخگو باشد .اين پاسخگويي مستلزم اين است كه ازروند تصمیم گیری ها و مصوبات آگاه بوده و در مرکز چرخه اطلا ع سازمان قرار داشته تا بتواند اطلا ع رسانی صحیح ، سریع و دقیق به مردم انجام دهد.
پاسخگويي شفاف و مجاب كردن مردم خوشنامي برند سازماني را در بر دارد و گاه اين پاسخگويي و اثر بخشي مستلزم پژوهش در روابط عمومي است كه امروزه بعنوان يك حلقه مفقوده در روابط عمومي ها است .رويداد بدون انديشه و پژوهش ، معنا دار نبوده و رضايت مندي را در مخاطب كاهش مي دهد. تا پژوهش نباشد اثر بخشي نيست ، روابط عمومي ها بايستي براي زيبا سازي ويترين خود آگاهانه اقدام به پژوهش كنند و مخاطبين خود را از جنبه هاي جامعه شناسي و روانشناسي شناخته و ضمانت اجرايي و درجه هوشمندي سازمان خود را بالا ببرند .
يك تلاش هوشمندانه و برنامه ريزي شده نقش تعاملي سازمانها را بالا برده و تفاهم و همسويي با مخاطبين را تفهيم مي كند .
بيست و هفتم ارديبهشت ماه، روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي بر تمامي فعالان اين عرصه مبارك باد .