در حالی که شرکت های بزرگی نظیر بوئینگ، توتال و جنرال الکتریک اعلام کرده اند که قصد پایان دادن به توافقات خود با ایران تا زمان اجرای تحریم های آمریکا هستند، اکنون سوال اینجاست که کدام شرکت ها حداقل فعلا حضور خود در ایران را ادامه می دهند.

در این گزارش به بررسی برخی از شرکت های بزرگ بین المللی می پردازیم که فعلا قصد خروج از ایران را ندارند.

به گزارش یوپنا به نقل از انتخاب، در حالی که شرکت های بزرگی نظیر بوئینگ، توتال و جنرال الکتریک اعلام کرده اند که قصد پایان دادن به توافقات خود با ایران تا زمان اجرای تحریم های آمریکا هستند، اکنون سوال اینجاست که کدام شرکت ها حداقل فعلا حضور خود در ایران را ادامه می دهند.

در این گزارش به بررسی برخی از شرکت های بزرگ بین المللی می پردازیم که فعلا قصد خروج از ایران را ندارند:

سی ان پی سی: این شرکت نفتی چین قبلا واردا قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران شده و قصد دارد سهم شرکت توتال فرانسه از این پروژه را خریداری نماید.

شرکت مهندسی راه آهن چین: این شرکت چینی به همراه شرکت فرووی دلو استاتوی ایتالیا قراردادی را برای ساخت یک خط ریلی پرسرعت در ایران به امضا رسانده است. این شرکت ایتالیایی احتمالا به دلیل عدم امکان تامین مالی پروژه از ایران خارج خواهد شد، اما شرکت چینی هنوز نگفته که قصد تغییر در برنامه فعالیت خود در ایران را دارد.

آنسالدو انرژیا: این شرکت مهندسی ایتالیایی ۷۰ سال سابقه فعالیت در ایران را دارد. این شرکت تمایل دارد به فعالیت های خود در ایران ادامه دهد، اما نگران است که به دلیل خریداری اوراق قرضه این شرکت توسط سرمایه گذاران ایتالیایی، در آینده ناگزیر به خروج از ایران شود.

فولکس واگن: این شرکت خودروساز آلمانی در ماه های اخیر وارد بازار ایران شده است. این شرکت بعد از اعلام تحریم های جدید دولت آمریکا اعلام نکرده که آیا از ایران خارج می شود یا به فعالیت خود در این کشور ادامه خواهد داد.

سی آر آر سی، شرکت ماشین های ریلی سی آر آر سی چانگ چون در فوریه ۲۰۱۷ قراردادی برای تحویل ۱۰۰ واگن مترو به مشهد امضا کرده است. این شرکت هنوز نگفته که برنامه ای برای خروج از بازار ایران دارد.

ایرباس: شرکت فرانسوی ایرباس، بر خلاف رقیب آمریکایی اش بوئینگ، قبل از اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام، تحویل هواپیما به ایران را شروع کرده است. ایرباس موضعی در مورد آینده حضور خود در بازار ایران اتخاذ نکرده، هرچند که استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفته مجوز فروش هواپیماهای ایرباس به ایران لغو خواهد شد. حدود ۱۰ درصد از قطعات مورد استفاده در هواپیماهای ایرباس ساخت شرکت های آمریکایی است.

رنو: این شرکت خودروساز فرانسوی در سال ۲۰۱۷ قراردادهای چندین میلیون دلاری با شرکت های ایرانی به امضا رسانده و قصد دارد یک کارخانه جدید در ایران احداث کند که میزان تولید این شرکت در ایران را به ۳۵۰ هزار دستگاه در سال برساند. در ماه اکتبر مدیرعامل شرکت رنو گفته بود، این شرکت در صورت بازگشت تحریم های آمریکا از ایران خارج نخواهد شد. بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام رنو موضعی در خصوص ماندن یا خروج از بازار ایران اتخاذ نکرده است.

بهارات پترولیوم: این شرکت پالایشگاهی هندی در حال افزایش خرید نفت خود از ایران است. بهارات پترولیوم مطمئن نیست که در ماه نوامبر یعنی زمان آغاز اجرای تحریم های جدید،خرید نفت از ایران را متوقف خواهد کرد یا نه. فعلا این شرکت هندی در حال استفاده از مزیت قراردادهای خوبی است که برای خرید نفت با ایران منعقد کرده است.