صادرات نخستین محموله نفت ایران به شیلی
صادرات نخستین محموله نفت ایران به شیلی

نخستین محموله نفت ایران پس از ۱۶ سال به شیلی صادر شد که نشان داد تهران بازارهای جدید نفت را در برنامه های خود قرار داده است.

نخستین محموله نفت ایران پس از ۱۶ سال به شیلی صادر شد که نشان داد تهران بازارهای جدید نفت را در برنامه های خود قرار داده است.

به گزارش یوپنا، پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا با اعلام این خبر افزود: انتظار می رود نفتکش «مونته تولدو» که ظرفیت حمل یک میلیون بشکه نفت را دارد ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) به بندر «سن ویسنته» شیلی برسد.
این نفتکش در اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) پس از بارگیری در بندر خارک ایران، خلیج فارس را ترک کرده است.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته اعلام کرد لغو تحریم ها علیه ایران را تمدید نمی کند.
بلومبرگ ادعا کرد با بازگشت تحریم ها مشخص نیست آیا مشتریان نفت ایران قادر به ادامه خرید از این کشورند و یا تا چه اندازه می توانند از ایران نفت بخرند.
آمار دولتی شیلی نشان می دهد این کشور در ۱۶ سال گذشته از ایران نفت نخریده است.
به گزارش ایرنا، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن مشتریان اصلی نفت ایران هستند. اتحادیه اروپا نیز پس از لغو تحریم های هسته ای، خرید نفت از ایران را از سر گرفت و اکنون بزرگترین خریدار نفت این کشور است؛ این اتحادیه پارسال به طور متوسط ۶۲۴ هزار بشکه در روز نفت از تهران خریداری کرد.
چین فروردین ماه گذشته معاملات آتی با سیستم قیمت گذاری یوان را راه اندازی کرد و قول داده است به خرید نفت از ایران که به احتمال زیاد پول آن را به یوان پرداخت خواهد کرد، ادامه دهد.
تهران و مسکو نیز قراردادی را امضا کردند که براساس آن همه معاملات به جای اینکه در قبال دلار آمریکا باشد به صورت تهاتری انجام می شود، زیرا هر دو کشور خواهان کاهش نفوذ آمریکا بر اقتصادشان هستند.
ایران نیز تسویه حساب قراردادهای واردات کالا به دلار آمریکا را ممنوع و یورو را جایگزین آن کرد.
برخی تحلیلگران معتقدند، یک میلیون بشکه نفت در روز که تصور می شود با بازگشت تحریم ها از بازار خارج شود، ممکن است در عمل خارج نشود، زیرا در تجربه گذشته تحریم ها، آمریکا و اتحادیه اروپا هر دو نفت ایران را تحریم کرده بودند، اما این بار واشنگتن در تحریم نفت ایران تنهاست. کشورهای اروپایی امضاکننده برجام به وضوح نشان داده اند که از برجام خارج نخواهند شد./ایرنا