تفاوت سفرهای استانی احمدی نژاد و روحانی
تفاوت سفرهای استانی احمدی نژاد و روحانی

مهمترین کارکرد سفرهای استانی آشنایی نزدیک دولت با حقایق و مشکلات نقاط مختلف کشور است.

در جریان سی امین سفر استانی رئیس جمهور در کمتر از یکسال مانده به پایان دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی، بر آن شدیم تا ضمن بررسی کارشناسی سفرهای استانی و نقش آن در توسعه استانها، فرصتی در جهت ارزیابی این حرکت و مقایسه اجمالی آن در دوره های مختلف ریاست جمهوری از دیدگاه تنی چند از نمایندگان خانه ملت بیابیم.

گروه سیاسی خبرگزاری یوپنا- همان گونه که مقام معظم رهبری در ابتدا این اقدام را لازم و خوب ارزیابی نموده و مهمترین کارکرد سفرهای استانی را آشنایی نزدیک دولت با حقایق و مشکلات نقاط مختلف کشور ارزیابی کردند و نسبت به افرادی که چنین اقدامی را زیر سؤال می برند انتقاد نمودند، کلیه نمایندگان که در این گفتگو شرکت کردند نیز نسبت به این موضوع اتفاق نظر داشتند.

zareei9 - Copyغلام محمد زارعی نماینده استان کهکیلویه و بویراحمد در دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، حضور حماسی مردم در استقبال از رئیس جمهور در سفر استانی اخیر را نشان از اعتماد به دولت در جهت رفع مشکلاتشان عنوان کرد.

شایان ذکر است که خود رئیس جمهور نیز نسبت به این موضوع وقوف کامل داشته و در سخنان اخیر خود در جلسه شورای اداری استان کهکیلویه و بویر احمد تقویت اعتماد مردم و امید به آینده را یک وظیفه ملی دانسته و دستاوردهای کنونی دولت را نیز نتیجه حضور مردم و رهنمودهای رهبری برشمرد.

اما آنچه در این سفرهای استانی در مقایسه با دولت قبل قابل ارزیابی است بحث واقع گرایی رؤسای جمهور در اتخاذ تصمیم ها در این سفرها است.

معاون وقت توسعه و مدیریت منابع انسانی در دولت دهم یکی از دلایل حمایت بالای مردم از محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را سفرهای استانی دانست.

این در حالیست که در خصوص نحوه برگزاری این سفرها و هزینه های متحمل شده بر دولت انتقادات زیادی وارد است، از جمله اینکه رئیس دولت نهم و دهم در این سفرها دیدار مردمی برگزار می کرد و هر چه کارشناسان به او پیشنهاد می دادند به‌جای اینگونه اقدامات که در نهایت می‌تواند به وضعیت ٢٠ تا ٣٠نفر به شکل مستقیم بپردازد، کارگروه‌های تخصصی تشکیل دهد و با استفاده از ابزارهای دنیای جدید، به شکل دسته‌بندی‌شده به این نیازها رسیدگی کند، اما او روش «نامه» را ترجیح می‌داد.

نتیجه چنین رویکردی این بود که تنها در دور اول سفرهای استانی ۲ ‌میلیون ‌و۲۰۰ ‌هزار نامه به کمیته امداد داده شد و در همان زمان هم دولت حدوداً ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای رسیدگی و پاسخگویی به این نامه‌ها اختصاص داده شد. پس از این رویداد رئیس دولت که خود را ابداع کننده این سفرها می دانست در دور دوم این سفرها، از منظم شدن این روند خبر داد.

رییس دولت در آن روزها اعلام کرده بود، «پیگیری» مصوبات دور اول سفرها، هدف دور دوم سفرهاست و البته سوالات جدی در این حوزه این بود که با وجود گذشت سه‌سال از استقرار دولت نهم در آن مقطع و همسوشدن تمامی سطوح مدیریت اجرایی کشور، همچنان دولت نهم معتقد بود که سلسله‌مراتب اداری و اجرایی کشور- که تا پایین‌ترین سطوح از نیروهای معتمد دولت منصوب شده‌اند- نمی تواند حتی وظیفه «پیگیری» مصوبات را برعهده بگیرد و این موضوع باعث شده بود تا «کابینه» با صرف هزینه‌های گزاف مادی و معنوی به تک‌تک استان‌ها و شهرها سفر کنند تا متوجه روند پیگیری مصوبات سفرها شود.

tajgardun - Copy از سوی دیگر نظر غلامرضا تاج گردون؛ نماینده مردم کهکیلویه و بویر احمد در مجلس دهم و رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، عملکرد سفرهای استانی دولت یازدهم به واقعیت نزدیکتر دانسته و عنوان کرد که این سفرها با برنامه ریزی های کارشناسی صورت گرفته است.

در این زمینه رسول زرگرپور استاندار اصفهان درباره سفر استانی دولت به اصفهان می‌گوید که« ظرف یک ماه قبل از سفر رئیس‌جمهور به اصفهان، جلسات و سفرهای بسیاری انجام شده که نشان می‌دهد سفرهای استانی دولت یازدهم عمدتا با کارشناسی دقیق و بررسی شرایط صورت می‌گیرد. بیش از چهار هیأت کارشناسی از دفتر ریاست جمهوری به اصفهان سفر کرده و ضمن بررسی مسایل سیاسی،‌ اجتماعی، امنیتی و اقتصادی استان، گزارش‌های لازم را به تهران ارائه کردند.»

در واقع دولت در حد بودجه خود و نیاز استان‌ها، مصوبات مختلفی داشته و بنا نداشته و ندارد که برای دلخوش کردن مردم قول‌هایی به آنها بدهد که توان تحقق آن را ندارد.

بنا بر اظهار نظر نماینده کهکیلویه و بویر احمد در دوره نهم و دهم، غلام محمد زارعی، همین واقع گرایی در دولت تدبیر و امید باعث شده تا بر اساس شرایط و امکانات موجود تصمیم گیری شود و این مسأله امکان اجرایی مصوبات را فراهم کرده و کشور را در جهت رفع محرومیتها و توسعه متوازن پیش خواهد برد.

گفتنی است دکتر روحانی در سفرهای استانی خود معمولاً بازه مشخص زمانی برای اتمام طرح های تصویب شده به مردم اعلام می کند، که این اعلام به معنای تعهد دولت برای پروژه های تصویب شده است.

به عنوان نمونه رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان کهکیلویه و بویر احمد از راه‌اندازی ۷ هزار و ۵۰۰ بنگاه اقتصادی تا پایان سال جاری خبر داد و یا در نمونه ای دیگر در سفر به استان خوزستان با بیان اینکه برای آباد کردن ۵۵۰ هزار هکتار سرزمین استان، ۱۵۰ میلیارد بودجه نیازمندیم اظهار کرد که این رقم در دولت پیش بینی شده و ما از طریق صندوق توسعه در طول سه سال آینده همه زمین ها را آماده کشت می کنیم.

taherkhani - Copyالبته از نظر بهمن طاهرخانی نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، این تفاوت عملکردها ناشی از نگرش سیاسی و شیوه های مدیریتی رؤسای جمهور است که منجر به تصمیمات خاصی در دوره های زمانی مختلف می شود.

وی در ادامه گفت: آنچه مبنای قضاوت است این است که مردم تا چه حدی به آرامش و رفاه دست پیدا کرده اند و بنده معتقدم که مردم در این دوره آرامش بیشتری داشته اند.

در یک جمع بندی کلی، آنچه مشخص است هر حرکت از سوی هر کدام از رؤسای جمهور در جهت رفع مشکلات مردم همیشه در صحنه آغاز شده و طبیعتاً دارای نواقصی نیز می باشد که امید است با تدابیر کارشناسی شده، مسئولین در جهت مرتفع کردن آن گام بردارند.

نماینده قزوین در بخش دیگری از این گفت وگو قاطعیت ملی را عامل مؤثری دانست که می تواند حل مشکلات جامعه را شتاب بیشتری ببخشد.

saeidi - Copyپایان بخش این گزارش را می توان با اشاره به بخشی از گفتگو با نماینده مستقل مردم اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی، زهرا سعیدی عنوان کرد: تشکیل کارگروه هایی تخصصی به منظور گزارش روند اجرایی شدن مصوبات استانها می تواند شفافیت عملکرد دولت را برای مردم مشخص کند.

 

گفت و گو: میثم خاکپور