انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه از ساعت هشت صبح به وقت محلی (۹ و ۳۰ دقیقه) به وقت تهران آغاز شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه از دقایقی قبل آغاز شد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایلنا، انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه از ساعت هشت صبح به وقت محلی (۹ و ۳۰ دقیقه) به وقت تهران آغاز شد.

بر اساس اعلام مقام‌های رسمی، روند رای‌گیری تا ساعت ۱۷ به وقت محلی ادامه خواهد شد.

۵۶ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۶۳۲ نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات هستند.

نتیجه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده خواهد شد و حزب حاکم عدالت و توسعه نیز اکثریت پارلمانی را از دست خواهد داد.

هر چند فضای انتخاباتی در ترکیه چندان گرم نیست، اما اکثریت جوانان و دانشجویان خواستار مشارکت مردم برای ایجاد تغییر و کنار زدن «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری فعلی هستند. جوانان و طیف دانشگاهی به ویژه با اقدام‌های اردوغان پس از کودتای سال ۲۰۱۶ و پاک‌سازی در دستگاه‌های مختلف، مخالف هستند.

آنها همچنین معتقدند که اعمال وضعیت فوق‌العاده، بهانه‌ای برای پیشبرد سیاست‌های امنیتی اردوغان است.

یک دانشجوی مهندسی الکترونیک که در دقایق نخست رای‌گیری پای صندوق رای حاضر شده است، با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «اردوغان از ما خواسته بار دیگر به او رای دهیم. این خواسته مردم نیست. مردم از وضعیت سیاسی و فرهنگی ناراضی هستند. اردوغان، دیگر امیدی نداشته باش».

در همین حال، محمت شهروند ۶۵ ساله ساکن آنکارا معتقد است که حزب عدالت و توسعه و در راس آن اردوغان، طی این سال‌ها عملکرد قابل قبولی داشته است. او می‌گوید: «اردوغان سیاستمداری از بطن جامعه است. او درد مردم را می‌فهمد. اردوغان در این سال‌ها موفق شد کشور را به خوبی از بحران‌ها و همینطور کودتای اخیر نجات دهد. اگر ترک‌ها خواستار عزت هستند باید اردوغان را انتخاب کنند».