نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۵ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی با طرح الحاق موادی به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ۱۴۸ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی طرح الحاق موادی به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور و وزرا را ملزم به ارائه گزارش سالانه در مجلس کردند.

به گزارش یوپنا به نقل از ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۵ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی با طرح الحاق موادی به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ۱۴۸ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

در طرح الحاق موادی به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است:

ماده ۱- مبحث پنجم از فصل سوم قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و ماده (۲۳۷) به آن الحاق و شماره مواد به ترتیب تغییر می کند.

مبحث پنجم- گزارش رئیس جمهور و وزرا به مجلس

ماده ۲۳۷- رئیس جمهور و هر یک از وزرا موظف هستند در مرداد ماه هر سال بر اساس برنامه‌های ارائه شده در زمان تشکیل دولت و اخذ رأی اعتماد وزرا، اسناد و قوانین بالادستی و شاخص‌های عملکردی متناسب با حوزه وظایف خود، گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه سال آینده را به صورت کمی و مقایسه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند.

ماده ۲- متن زیر به عنوان ماده (۲۳۸) به قانون، الحاق و شماره مواد به ترتیب اصلاح می‌شود:

ماده ۲۳۸- گزارش مذکور پس از اعلام وصول، ظرف مدت چهل و هشت ساعت چاپ می‌شود و در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و همزمان توسط رئیس مجلس مطابق با ماده (۱۴۵) آیین‌نامه داخلی جهت بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های ذیربط، معاونت نظارت و مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع می‌شود. کمیسیون اصلی موظف است پس از وصول گزارش‌ها نسبت به بررسی و جمع‌بندی آن اقدام و ظرف مدت یک ماه گزارش نهایی را به هیئت رئیسه ارائه کند، تا خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد.

تبصره – کمیسیون‌های فرعی، معاونت نظارت و مرکز پژوهش‌های مجلس باید ظرف مدت ۱۵ روز گزارش خود را به کمیسیون اصلی ارائه کنند.

ماده ۳- متن زیر به عنوان ماده (۲۳۹) به قانون، الحاق و مواد بعدی به ترتیب تغییر می کند:

ماده ۲۳۹- در جلسه علنی، گزارش هرکمیسیون در مورد عملکرد رئیس جمهور یا وزرا مربوط همراه با توضیحات لازم توسط سخنگو به مدت بیست دقیقه و اظهارات دو مخالف هر یک به مدت ۱۰ دقیقه استماع می‌شود، سپس حسب مورد رئیس جمهور برای دفاع از عملکرد خود حداکثر سی دقیقه و هر یک از وزرا حداکثر بیست دقیقه فرصت صحبت دارند.

ماده ۴- پس از ارائه گزارش هر کمیسیون در مورد اقناع نمایندگان از عملکرد وزیر مربوط رأی‌گیری به صورت مخفی با ورقه به عمل می آید. چنانچه عملکرد هر یک از وزرا به تأیید مجلس نرسید، طرح استیضاح با رعایت اصل هشتاد و نهم (۸۹) قانون اسای و قانون آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

همچنین در جریان بررسی این طرح پیشنهادی از سوی آقای صباغیان مبنی بر رأی‌گیری گزارش عملکرد رئیس جمهور مطرح شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آن موافقت نکردند.