یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: شرکت‌هایی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند باید تا ابتدای نوامبر خرید نفت را به طور کامل متوقف کنند، در غیر این صورت با تحریم‌های قدرتمند آمریکا مواجه خواهند شد.

به گزارش یوپنا، به نقل از سی ان بی سی، این مقام آمریکایی گفت: وزارت خارجه در مذاکرات اخیر این پیام را به دیپلمات‌های اروپایی فرستاده است. دولت ترامپ هنوز با چین، هند یا ترکیه درباره خرید نفت ایران مذاکره نکرده است، اما قصد دارد آنها را برای توقف کامل واردات‌شان تحت تهدید واردات تحت فشار قرار دهد. قیمت‌های نفت به دنبال اعلام این خبر که نشان داد دونالد ترامپ رویه دولت اوباما را برای کاهش تدریجی صادرات نفت ایران در پیش نخواهد گرفت، افزایش یافت.

این رویکرد سخت در شرایطی در پیش گرفته شده که بازارهای نفت تعادل ظریفی پیدا کرده اند و قیمت نفت در بالاترین حد خود در سه سال و نیم اخیر قرار دارد.

ایران که سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، بیش از دو میلیون بشکه در روز صادرات دارد. اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه هفته گذشته توافق کردند پس از گذشت ۱۸ ماه از اجرای دقیق توافق کاهش تولید، محدودیت‌های عرضه را تسهیل کنند. این اقدام به منظور جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت‌ها به دلیل سقوط تولید ونزوئلا و تحریم‌های آمریکا علیه ایران صورت گرفت.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه به منظور اعمال فشار حداکثری علیه ایران، از توافق هسته‌ای بین‌المللی با تهران خارج شد. در آن زمان دولت وی به شرکت‌ها با در نظر گرفتن نوع فعالیت تجاری ۹۰ یا ۱۸۰ روز مهلت داد تا فعالیت‌هایشان با همتایان ایرانی خود را خاتمه دهند.

اما این پرسش وجود داشت که آیا دولت ترامپ مدل اوباما را در پیش خواهد گرفت. دولت اوباما در دوران تحریم‌های قبلی از خریداران خواسته بود واردات نفت ایران را هر ۱۸۰ روز به میزان ۲۰ درصد کاهش دهند. طبق اعلام شرکت “آر بی سی کپیتال مارکت”، اگر دولت ترامپ این مدل را دنبال می‌کرد تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۹ ملموس می‌شد، اما وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه تایید کرد خریداران نفت ایران باید خریدشان را با هدف رساندن به صفر تا چهارم نوامبر کاهش دهند.

این مقام ارشد وزارت خارجه به خبرنگاران گفت:به همین دلیل از هشتم مه این مهلت ۱۸۰ روزه داده شده تا خریداران نفت ایران واردات‌شان را به طور کلی متوقف کنند.

دولت آمریکا در زمان اوباما به سرعت توانست صادرات نفت ایران را کاهش دهد، زیرا تا حدود زیادی از حمایت متحدان اروپایی خود برخوردار بود. کشورهای اروپایی نیز تحریم‌های خود را علیه صادرات نفت ایران اعمال کرده بودند که خرید این قاره را در ظرف مدت شش ماه به صفر رسانده بود. اما این بار انگلیس، فرانسه و آلمان و اتحادیه اروپا با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای به شدت مخالفت کرده و تدابیری را برای حمایت از شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های ثانویه وضع کردند. این تحریم‌های ثانویه شرکت‌هایی را که با نهادهای ایرانی تحت تحریم همکاری می‌کنند مجازات کرده و مانع دسترسی آنها به بازار آمریکا و سیستم مالی بین‌المللی می‌شود.

این مقام آمریکایی گفت: در جبهه دیپلماتیک ما تحریم‌های ثانویه را از سال ۱۹۹۶ علیه ایران اجرا کرده‌ایم.

آمریکا به مدت ۲۰ سال این تحریم‌های ثانویه را در آستین داشت، اما بیل کلینتون و جورج دبلیو بوش، روسای جمهور سابق به دلیل نگرانی از برانگیختن بحران دیپلماتیک و جنگ تجاری با اروپا تصمیم گرفتند این تحریم‌ها را اجرا نکنند.

این مقام آمریکایی گفت: دولت آمریکا انتظار ندارد به شرکت‌هایی که نفت ایران را خریداری می‌کنند یا در صنعت انرژی این کشور سرمایه‌ گذاری می‌کنند، هیچ‌گونه معافیتی اعطا کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت که هفته گذشته برای شرکت در نشست رسمی اوپک به وین رفته بود در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ اظهار کرده بود تصور نمی‌کنم که خریداران نفت ایران بتوانند از دولت آمریکا معافیت بگیرند تا پس از بازگشت تحریم‌های دونالد ترامپ، به خرید محموله‌های نفتی ادامه دهند.

وزیر نفت گفته بود شرکت‌های نفتی بین‌المللی بزرگ رویا داچ شل و توتال فرانسه خرید نفت ایران را متوقف کرده اند. شرکت‌های نفتی پس از اعمال فشار آمریکا برای انتقال پول و برای بیمه حمل محموله‌های نفتی، مشکلاتی پیدا کردند. تصور نمی‌کنم آنها بتوانند از آمریکا معافیت بگیرند. ما راه دیگری پیدا خواهیم کرد. وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرده بود اکثر مشتریان همچنان نفت ایران را خریداری می‌کنند و راه‌های بسیاری برای ایران به منظور حفظ تولید خود وجود دارد.