یاسین خرم پور

یک ماه از سکان مدیریتی افشانی بر شهرداری پایتخت می گذرد، بر مبنای آمار و خبرها می توان گفت که شهرداری و شورا شهر وارد فاز عملیاتی برنامه های شهردار جدید تهران شدند.

به گزارش خبرگزاری یوپنا افشانی با شعار شهر زیست پذیر شهروند مشارکت پذیر هفدهمین شهردار پایتخت شد. وی از مدیران اجرائی و بوروکرات کشور می باشد که عملکرد مثبت وی در دوران اصلاحات باعث شد که از سید محمد خاتمی نشان درجه دوم سازندگی را دریافت کند.

افشانی از لحاظ سیاسی نیز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی می باشد ولی سابقه سیاسی و مدیریتی وی اعضای حزب کارگزاران و حزب اتحاد ملت شورای شهر تهران را نیز مجاب کرد که به وی اعتماد کنند و او را به عنوان شهردار ساختمان بهشت انتخاب کردند.

افشانی در حال حاضر به دنبال پیاده کردن سیاسیت ها و برنامه های خود برای تحقق شعار خود می باشد وی اعتقاد دارد باید در برنامه های شهری، اولویت گذاری حاکم باشد.

شهردار تهران نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش واگن‌های مترو و حفظ باغ‌های تهران را از اولویت‌های کاری‌اش در شهرداری عنوان کرد و گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهری هم در اولویت است.

محمدعلی افشانی، درباره اولویت‌های مدیریت شهری خود توضیح داد و تصریح کرد: یکی از اولویت‌ها ما در شهرداری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس‌ها و تاکسی‌هاست. علاوه بر آن توسعه خطوط مترو و افزایش تعداد واگن‌های مورد نیاز نیز جزو این اولویت‌ها قرار دارد.

وی همچنین مدیریت پسماند و حفظ باغ‌ها و فضای سبز شهری را جزو برنامه‌های شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری اعلام کرد.

شهردار تهران در ادامه درباره تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی نیمه تمام پایتخت نیز گفت: بخشی از تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهری که درصد پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند در اولویت هستند و در صورت تأمین منابع نیز مواردی که درصد پیشرفت کمتری دارند در اولویت قرار می‌گیرند.

این برنامه ها می تواند شهر زیست پذیر شهروند مشارکت پذیر را به مرحله تحقق در بیاود در واقع می توان بدین صورت بیان کرد که این برنامه ها می تواند آلودگی هوا و ترافیک که یکی از مهم ترین مشکلات موجود در شهر تهران است را بر طرف کند و همچنین می توان با متعادل سازی سرانه فضای سبز در تمامی مناطق شهر تهران و افزایش سهم حمل و نقل عمومی و کاهش سهم خودرو های فرسوده معضل آلودگی را به طور چشمگیری مدیریت نمود و هوای پایتخت را تغییر داد.

افشانی در زمینه انتصابات علاوه بر گرایش سیاسی آنها، تخصص گرایی در زمینه امور مربوطه را نیز مد نظر دارد هر چند به نظر می رسد گاه و بی گاه فشارهای برای انتصابات به وی آورده می شود ولی سابقه مدیریتی افشانی نشان می دهد که فشارها تاثیری بر رویکرد تخصصی- سیاسی وی در انتصابات را ندارد این امر را می توان در انتصابات اخیر وی در شهرداری دید.

سیدمحمد علی افشانی با اشاره به سوابق کاری پیروز حناچی، وی را به عنوان معاون معماری و شهرسازی و ایرج معزی را به عنوان معاونت فنی و عمران شهرداری تهران منصوب کرد. این دو انتخاب نشان داد که افشانی در کنار گرایش سیاسی، تخصص افراد در حیطه ساختار خود را نیز مد نظر دارد.

به طور کلی می توان بیان کرد که رویکردهای افشانی در این مدت یک ماهه نوید بخش روزهای سالم برای پایتخت می باشد چون به نظر می رسد وی مهمترین نیازهای شهر تهران را شناخت و برنامه ای که برای آنها دارد جامع و کامل می باشد زیرا برای حل یک مسئله شناخت مسأله خود نیمی از حل آن می باشد.