صادرات سه ماهه اول امسال از سیستان و بلوچستان به کشورهای همسایه نسبت به سال گذشته بیش از۵۰ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: در سه ماهه اول امسال بیش از ۱۴۰ میلیون دلار کالا از استان سیستان وبلوچستان به پاکستان و افغانستان صادرات شده است‌.

‌نادر میرشکار ‌افزود: صادرات سه ماهه اول امسال از سیستان و بلوچستان به کشورهای همسایه نسبت به سال گذشته بیش از۵۰ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: بیشترین حجم صادرات امسال مصالح ساختمانی، مواد غذایی و صنایع پتروشیمی بوده که سهم پاکستان از این صادرات ۶۰ درصد و سهم افغانستان ۴۰ درصد است‌.

میرشکار بیان کرد: میزان تراز تجاری با افغانستان از ابتدای امسال مثبت بود و به رقم ۲۹ میلیون و ۲۹ هزار و ۸۹۲ دلار رسیده است.

وی گفت: کل صادرات از گمرکات و بازارچه های مرزی استان به افغانستان طی دوماه اول امسال به ارزش ۲۹ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۱۳ دلار بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: سهم افغانستان از میزان کل صادرات استان در این مدت ۳۱ درصد و عمده کالاهای صادراتی به این کشور شامل مصالح ساختمانی (سیمان)، گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی بود.

وی خاطرنشان کرد: صادرات کالا از گمرکات به افغانستان به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۱۸۲ دلار و از طریق بازارچه‌های مرزی ۹ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۳۱ دلار بوده است.

میرشکار همچنین گفت: امسال برای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی تسهیلات ویژه‌ای برای اشتغال عشایری، روستایی و فراگیر در نظر گرفته شده است‌.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به در نظر گرفتن تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی و صنعتی از محل اعتبارات فنی اعتباری استان، گفت: افرادی که در زمینه ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی، طرحی دارند که توجیه فنی و اقتصادی دارد به آنها تسهیلات بانکی کم بهره پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: نزدیک به هزار و ۱۵۰ واحد صنعتی در استان وجود دارد که عمدتا کارگاهی و کوچک هستند.

منبع: ایسنا