متوسط مصرف بنزین در خردادماه سال جاری ۸۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است، ۱۱.۲ درصد رشد داشته است.

در شرایطی که به تعداد خوردوهای در خیابان روز به روز افزوده می‌شود شاید باید بستر مناسب را برای مدیریت مصرف بنزین فراهم کرد. بستری که گزینه هایی مانند استفاده از کارت سوخت،سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین در آن قابل بررسی است.

گزینه‌هایی که البته قبلا امتحان خود را پس داده اند. برای مثال در سال ۱۳۸۵ میزان مصرف ۷۳.۶۶۰ بود که این میزان در سال ۱۳۸۶ با منفی ۱۲ درصد رشد به ۶۴.۴۵۰ رسید. این اتفاق ناشی از آغاز سهمیه بندی سوخت در ایران و صدور کارت هوشمند در تیر ماه سال مذکور است.میزان مصرف بنزین در کشور تا سال ۱۳۹۳ بین ۶۴ تا ۶۹ میلیون لیتر باقی ماند و حتی در سال ۱۳۹۰ به ۵۹ میلیون لیتر نیز رسید.

میزان مصرف بنزین در سال ۱۳۹۴ و با تک نرخی شدن بنزین و حذف تقریبی کارت سوخت به ۷۱ میلیون لیتر رسید و بعد از آن میزان مصرف بنزین روند رو به رشد داشت. به طوریکه پیش بینی می‌شود میزان مصرف بنزین در سال ۱۳۹۷، ۹ درصد رشد داشته باشد.

بازگشت کارت سوخت و به روزرسانی جایگاه‌ها

البته زمزمه های بازگشت کارت سوخت از زمستان سال گذشته و با مصوبه مجلس به گوش می‌رسید. درحالی که در سال‌های اخیر با غیر فعال شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین، استفاده از کارت‌های سوخت عملا منتفی شده بود، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد طبق مصوبه مجلس استفاده از کارت سوخت برای متقاضیان سوخت‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد.ضمن اعلام این خبر تاکید شد افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.

این خبر شائبه‌هایی را درمورد دو نرخی و سهمیه بندی شدن بنزین ایجاد کرد اما این امر محقق نشد و این روزها با نوسازی و به روزرسانی جایگاه‌ها باز هم ابهاماتی در این زمینه ایجاد شده است.

البته بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این اختیار را دارد، لکن از مجلس در قانون بودجه این امر خواسته شده بود ولی مجلس با آن مخالفت کرد مگر اینکه دولت بخواهد بنزین را سهمیه‌بندی کند.

به گفته اسدالله قره‌خانی، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس دولت قصد دارد از ۱۵ تیر کارت سوخت را اعمال کند یعنی به دنبال سهمیه‌بندی برای بنزین است یعنی برای خودروهای عمومی بنزین را با یک قیمت ارائه می‌دهد و برای سایر خودروها به قیمتی دیگر.

منبع: ایسنا