شرایط انتقال دانشجویان از خارج به داخل تسهیل می‌شود
شرایط انتقال دانشجویان از خارج به داخل تسهیل می‌شود

معاون آموزشی وزیر علوم از تسهیل شرایط برای پذیرش دانشجویان خارج از کشور در دانشگاه‌های داخل با توجه به شرایط ارزی کشور ناشی از تحریم‌ها خبر داد.

معاون آموزشی وزیر علوم از تسهیل شرایط برای پذیرش دانشجویان خارج از کشور در دانشگاه‌های داخل با توجه به شرایط ارزی کشور ناشی از تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش یوپنا به نقل از مهر، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در دومین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور با محوریت برنامه‌های مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان کارشناسی، گفت: هجمه‌هایی که به آموزش عالی کشور وارد می‌کنند، این است که دانش‌آموختگان ما آن‌گونه که انتظار می‌رود نمی‌توانند در بازار کار نقش‌آفرینی کنند؛ این حرف چند وجه دارد. اما اینکه از دانش‌آموختگان ما در خارج استقبال شده و نقش‌آفرینی می‌کنند نشان می‌دهد آموزش‌های ما خوب بوده است.

وی ادامه داد: وجه دیگر، نیاز بازار کار به دانش‌آموختگان است. دانشجویان ما مهارتشان باید از چند وجه تقویت شود؛ ارتقای توان اشتغال‌پذیری بسیار جدی است. دغدغه مقام معظم رهبری و مسئولان نظام در جلسات مختلف که به آن اشاره می‌کنند، عمدتاً مربوط به این موضوع است که محصول دانشگاه باید در جامعه کارآمد باشد و ما باید گام‌های جدی در این زمینه برداریم.

دستگاه آموزش عالی به طور جدی به مسئله مهارت‌افزایی نپرداخت

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: باور من این است که دستگاه آموزش عالی به طور جدی به مسئله مهارت‌افزایی نپرداخته است. اینکه در دانشگاه‌های ما به کارورزی توجه نشده، نشان از غفلت ما از مهارت‌افزایی است.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: یکی از کارهایی که در سال ۹۵ برای افزایش مهارت‌افزایی دانشجویان انجام شد، ارائه دو درس اختیاری بود که حتی در معدل آنها نیز تأثیرگذار بود. همچنین ما به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که دوره‌های مهارت‌افزایی برگزار کنند و برای آن گواهی نیز به دانشجویان ارائه دهند تا اعتبار خوبی برای دانشجویان باشد.

درخواست بودجه ۱۴۰ میلیارد تومان برای مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها

وی خاطرنشان کرد: بحث مهارت‌افزایی دانشجویان باید از پشتوانه مالی برخوردار باشد. بر همین اساس از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کرده‌ایم ۱۴۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دهد تا این مبلغ را برای مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها توزیع کنیم.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تمرکز ما در رابطه با مهارت‌افزایی دانشجویان باید بر روی مقطع کارشناسی باشد.

دانشگاه‌ها باید از امکانات یکدیگر استفاده کنند

شریعتی نیاسر افزود: در شرایط تحریم و یا در آستانه تحریم هستیم، آموزش عالی ما نیز مستثنی از سایر ارگان‌های نظام نیست، نظام نیاز به حمایت آموزش عالی دارد و ما بر این باوریم که این شرایط ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد. برخی از دانشگاه‌ها دارای امکاناتی هستند که از آن زیاد استفاده نمی‌کنند؛ باید شرایطی ایجاد شود و هم‌افزایی صورت گیرد تا دانشگاه‌ها بتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند.

پروژه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید تجاری‌سازی شود

وی در ادامه به ساماندهی مؤسسات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: با توجه به تحریم‌های پیش‌رو، باید دانشگاه‌ها با هم همکاری کنند. در حال حاضر ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها حضور دارند که ۱۰۰ هزار نفر از آنها در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند و در حال تحقیق هستند. در این شرایط سخت باید دانشگاه‌ها همکاری کنند تا این پروژه‌ها به سمت تجاری‌سازی حرکت کند.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: با همه فشارهای سیاسی، ما باید تعاملات خارجی خود را حفظ کنند و در این شرایط باید دیپلماسی علمی خود را تقویت کنیم.

آئین‌نامه یکپارچه آموزش عالی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد

شریعتی نیاسر تصریح کرد: ماه گذشته آئین‌نامه یکپارچه آموزش عالی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم، مواردی که در این آئین‌نامه وجود نداشت، به دانشگاه‌ها تفویض شده است. دانشگاه‌ها موظف هستند شیوه‌نامه خود را برای مواردی که تفویض شده، نوشته و به ما منعکس کنند. باید در داخل دانشگاه‌ها دفاتر هدایت شغلی ایجاد شود و این برای توانمندسازی اساتید جوان است که امروزه تعداد آنها نیز بسیار زیاد شده است.

راه‌اندازی دفاتر هدایت شغلی در دانشگاه‌ها و دفتر مهارت‌افزایی در وزارت علوم

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: همچنین در دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم نیز دفتری تحت عنوان «مهارت‌افزایی» راه‌اندازی خواهد شد.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها آمادگی دارند که جوانانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند و به خاطر مشکلات ارزی ناشی از تحریم‌ها با مشکل مواجه هستند، در داخل پذیرش کرده و شرایط انتقال آنها به داخل را تسهیل کنند و ما حتماً تدابیر لازم را برای انتقال این دانشجویان به دانشگاه‌های داخل فراهم می‌کنیم.

شریعتی نیاسر گفت: اساتید و محققانی که در این شرایط علاقه‌مند هستند به کشور بازگشته و در داخل فعالیت کنند، شرایط را برای حضور آنها فراهم می‌کنیم.