بر پایه یافته‌های نظرسنجی رویترز، تولید اوپک ماه میلادی گذشته با تولید بالاتر از سوی عربستان سعودی، افزایش یافته است.

به گزارش یوپنا، نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک ۳۲.۳۲ میلیون بشکه در روز نفت در ژوئن تولید کرد که ۳۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از مه است. تولید ژوئن بالاترین سطح تولید اوپک از ژانویه سال ۲۰۱۸ به شمار می رود.

افزایش تولید عربستان به دنبال درخواست ترامپ از ریاض برای جبران تاثیر تحریم های آمریکا بر صادرات نفت ایران و کنترل قیمت های نفت روی داده است.

کشورهای اوپک و غیراوپک ماه گذشته موافقت کردند سطح پایبندی به توافق کاهش تولید نفت را که از ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز کردند به ۱۰۰ درصد کاهش دهند. سقوط تولید ونزوئلا و سایر کشورها، سطح پایبندی این گروه به توافق کاهش تولید را به بیش از ۱۶۰ درصد رسانده بود.

تاماس وارگا، کارگزار نفت شرکت “پی وی ام” گفت: ما با انبوهی از ابهامات پیرامون بخش عرضه وارد نیمه دوم سال می‌شویم.

عربستان اعلام کرده که تصمیم اوپک به افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز منتهی می شود اما این گروه در بیانیه نهایی خود به حجم تولید مشخصی اشاره نکرد.

طبق نظرسنجی رویترز، عربستان میزان عرضه خود را در ژوئن به ۱۰.۷۰ میلیون بشکه در روز افزایش داده که نزدیک به رکورد قبلی ۱۰.۷۲ میلیون بشکه در روز تولید این کشور است تا کمبود عرضه ونزوئلا و سایر کشورها را جبران کند.

این افزایش تولید، پایبندی اوپک به اهداف عرضه را از ۱۶۷ درصد در مه به ۱۱۰ درصد در ژوئن کاهش داده است با این حال عرضه این گروه همچنان کمتر از سقف هدف گذاری شده مانده است.

افزایش عرضه عربستان که ظاهرا پیش از نشست رسمی ۲۲ ژوئن اوپک برای بازنگری سیاست تولید در وین روی داده است، ایران را خشمگین و برخی دیگر از اعضای اوپک را غافلگیر کرده است.

در میان سایر اعضای اوپک، الجزایر نیز با پایان فعالیت تعمیراتی، تولیدش را در ژوئن افزایش داد و عراق نیز با افزایش صادرات از جنوب این کشور، به میزان تولیدش افزوده است.

اما بزرگترین کاهش تولید مربوط به لیبی بوده که به دلیل ناآرامی‌های داخلی همچنان بی‌ثبات مانده است. تولید نیجریه نیز به دلیل تاخیر در بارگیری کاهش یافته است. میزان تولید ونزوئلا نیز با کاهش بیشتری مواجه شده است.

اوپک برای سال ۲۰۱۸ سقف تولید ۳۲.۷۸ میلیون بشکه در روز را مشخص کرده است.

طبق نظرسنجی رویترز، اوپک در ژوئن به دلیل کاهش تولید در ونزوئلا و آنگولا حدود ۴۶۰ هزار بشکه در روز پایین سقف تعیین شده، نفت تولید کرد.

این نظرسنجی بر مبنای آمار کشتیرانی که از سوی منابع خارجی فراهم کرده، آمار تامسون رویترز و اطلاعات منابع آگاه در شرکتهای نفتی، اوپک و شرکتهای مشاوره تهیه شده است.