کسری تراز تجاری آمریکا در برابر چین سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۳۷۵ میلیارد دلار رسید و به گفته آسوشیتدپرس، همین موضوع آتش خشم دونالد ترامپ را شعله‌ور کرده است.

اجرای تعرفه‌های جدید آمریکا بر شماری از کالاهای وارداتی از چین از بامداد جمعه ۱۵ تیرماه آغاز شد و در مقابل، چین با تأکید بر اقدامات تلافی‌جویانه این رویارویی را «بزرگ‌ترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصاد» خواند.

به گزارش «یوپنا»؛ در مرحله فعلی که اجرای آن از جمعه آغاز شد، دولت آمریکا تعرفه برخی کالاهای وارداتی از چین را، که ارزش آنها به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد، به ۲۵ درصد رساند.

وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد تعرفه‌های تلافی‌جویانه «دقیقا به همان میزان» بلافاصله به اجرا گذاشته شد.

در همین حال، خبرگزاری رسمی چین شینهوا نوشت: چين با تجارتهاى غول آساى جديد، در جنگ تجارى امريكا را قطعاً شكست خواهد داد.

همچنین، رئيس كميسيون تجارت خارجه اتحاديه اروپا از آغاز جنگ تجارى بين امريكا و چين ابراز نگرانى كرد. وی گفت: نگرانيها با تشديد تعرفه ها بين امريكا و چين افزایش یافته است. اين شرايط واقعا ميتواند به اقتصاد هر دو كشور و جهان ضربه بزند. جنگ تجارى واقعاً بد است و پيروز شدن در آن كار آسانى نيست.

در فهرستی که چین قبلاً از واردات آمریکایی احتمالاً مشمول تعرفه منتشر کرده بود، از جمله کالاهایی همچون دانه سویا، خودروهای الکتریکی و ویسکی دیده می‌شد.

همچنین شامگاه جمعه چین اعلام کرد که بار دیگر از آمریکا نزد سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

دونالد ترامپ بارها چین را متهم کرده است که پیشرفت اقتصادی خود را از طریق سرقت مالکیت معنوی محصولات آمریکایی شکل می‌دهد.

کسری تراز تجاری آمریکا در برابر چین سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۳۷۵ میلیارد دلار رسید و به گفته آسوشیتدپرس، همین موضوع آتش خشم دونالد ترامپ را شعله‌ور کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است دو هفته بعد برخی دیگر از واردات چین، به ارزش ۱۶ میلیارد دلار، نیز مشمول تعرفه خواهند شد و اگر چین خواسته‌های واشینگتن را نپذیرد و دست به تلافی بزند او آماده است که کالاهای چینی مشمول تعرفه را تا ۵۵۰ میلیارد دلار هم برساند.

مقام‌های اقتصادی دولت ترامپ چین را متهم می‌کنند که با به کار بستن ترفندهایی، از جمله سرقت سایبری، قصد دارد تمامی شگردهای اصلی فناوری‌های آمریکا را از آن خود کند و به برتری اقتصادی ایالات متحده در حوزه فناوری پایان دهد.

چین این اتهام‌ها را رد کرده است و چند هفته پیش نیز هیئت مذاکره‌کننده‌ای را برای دستیابی به تفاهمی در این زمینه روانه واشینگتن کرد.

خبر اقدام تلافی‌جویانه چین در حالی منتشر شده است که مقام‌های روسیه نیز از وضع تعرفه‌های جدید بر واردات آمریکایی خبر داده‌اند.

مسکو روز جمعه اعلام کرد در واکنش به اقدام آمریکا در وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم روسیه، تعرفه برخی کالاهای آمریکایی از جمله ماشین‌آلات و تجهیزات نفت و گاز را بین ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

پیش از این اتحادیه اروپا نیز در اعتراض به اقدام مشابه ایالات متحده، تعرفه‌هایی بر شماری از واردات از آمریکا وضع کرد.

دونالد ترامپ که از زمان مبارزات انتخاباتی‌اش بر شعار «اول آمریکا» تأکید می‌کرد در یک سال گذشته نیز بارها از اینکه به گفته او، سایر کشورها، اقتصاد و امنیت خود را به هزینه آمریکا بهبود می‌دهند، انتقاد کرده است.