آقای لاریجانی بارها اعلام کرده که دفتر رهبری گفته به خود مجلس مربوط است و ما نظری نداریم. دست کم نظر منفی ندارند.

به گزارش یوپنا محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ، در خصوص نظر اخیر شورای نگهبان درباره لایحه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسیم موسوم به FATF  گفت: لایحه FATF نداریم؛ چهار لایحه است که سه لایحه آن تصویب شده؛ دو مورد مربوط به قانون داخلی مبارزه با پولشویی است که قبلا تصویب شده و الان لایحه اصلاحیه‌اش آمده است. قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم هم است که آن هم اصلاحیه‌اش تصویب شده است. دو کنوانسیون است که کنوانسیون پالرمو تصویب شده و یکی مانده که هنوز تصویب نشده است.

وی افزود: شورای نگهبان درباره اصلاحیه قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفته این لایحه ماهیت قضایی دارد و باید قوه قضاییه نظر دهد؛ این نظر شورای نگهبان است. بر اساس قانون اساسی هم اگر لایحه‌ای ماهیت قضایی داشته باشد به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود. یعنی روی ماهیت هم اظهارنظر نکرده‌اند و از نظر شکلی گفته‌اند. به نظر من این موضوع حل می‌شود چون رییس قوه قضاییه عضو ستاد هماهنگی‌های اقتصادی هست و ضرورت تصویب لایحه را درک می‌کند.

صادقی با تاکید بر اینکه چهار لایحه در اکشن پلن FATF  آمده و بحثی درباره عضویت در FATF نیست، گفت: آنها گفته‌اند اگر این چهار لایحه را داشته باشیم، از نظر FATF  نرم‌های مربوط به مبارزه با پولشویی را داریم. تصور من با اطلاعاتی که داریم، این است که مجموعه نظام درباره تصویب این لوایح به تصمیم رسیده است. در جلسه علنی و غیر علنی مجلس رییس مجلس اعلام کرد. در مجلس به نظر رهبری استناد می‌کنند؛ اما آقای لاریجانی بارها اعلام کرده که دفتر رهبری گفته این مساله به خود مجلس مربوط است و ما نظری نداریم. دست کم نظر منفی ندارند. اخیرا هم از نامه آقای روحانی به شورای نگهبان که منتشر شده بر می‌آمد که شورای عالی هماهنگی اقتصادی نظرش بر تصویب لایحه است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: شورای نگهبان و مجلس هم هر دو حق دارند و اتفاقا باید نظرهای مختلف بیان شود؛ من اینها را تهدید نمی‌دانم بلکه فرصت است. در مجموع فضا را منفی نمی‌بینم. البته دولت باید تلاش بیشتری می‌کرد. یکی از ضعف‌های دولت این است که در مورد لوایح خودش برای تعامل بیشتر، قبل از اینکه وارد صحن شود تلاش نمی‌کند.

وی در مورد تعامل اصلاح‌طلبان با رییس‌جمهور گفت: من شخصا معتقدم تعامل اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور مطلوب نیست ضمن اینکه قبلا گفتم حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی یک حمایت راهبردی تعاملی است و حمایت فعال است و منفعل نیست. یعنی حمایت می‌کنیم در عین حال هم انتقاد می‌کنیم و انتظار داریم این تعامل بیشتر باشد.