قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ ابلاغ و درسال ۹۳ آیین نامه اجرایی آن تدوین شد و نهایتا در ۱۷ تیرماه ۹۶ به صورت رسمی رونمایی شد.

دکتر اصغر احمدی از مدیران جوان و توانمند دولت تدبیر و امید است که توانسته بعد از ورود به سازمان شهرداری ها تغییراتی را در این سازمان ایجاد کند.

هر چند مدت زمان زیادی از انتخاب وی به عنوان مدیر کل رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نمی گذرد ولی به نظر می رسد وی برنامه های متعددی را در حال عملیاتی کردن دارد.

وی در جدیدترین برنامه این سازمان توانست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور را به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات وصل کند که این اقدام در نوع بی سابقه بوده است.

به گزراش خبرگزاری یوپنا اصغر احمدی اظهار داشت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ ابلاغ و درسال ۹۳ آیین نامه اجرایی آن تدوین شد و نهایتا در ۱۷ تیرماه ۹۶ به صورت رسمی رونمایی شد.

وی بیان نمود: تجربه‌های فراوانی از اجرای بد قانون خوب موجود است. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در صورتی که اراده‌ای قوی و نظارتی دقیق بر اجرای آن باشد، می‌تواند یکی از زمینه های اصلی مبارزه با فساد یعنی شفافیت در پاسخگویی را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون همه دستگاه‌ها موظفند تا اطلاعات مربوط به دستگاه خود را در درگاه خود قرار دهند تا مردم بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. با اجرای این قانون به شفافیت دستگاه ها کمک می‌شود و فساد اداری کاهش می‌یابد و در عین حال دستگاه‌ها و نهادها را موظف به پاسخگویی می کند.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان افزود: رئیس کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و وزیر دفاع، اطلاعات، رییس دیوان عدالت اداری، معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری و دبیر شورای فناوری اطلاعات از جمله اعضای این کمیسیون هستند که هدف از آن، وحدت رویه همه دستگاه ها با هدف رعایت قانون دسترسی آزاد به اطلاعات است.

احمدی گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور پیرو ابلاغ دولت محترم و در بدو آغاز به کار این سامانه ساز وکار اتصال و عضویت در آن را پیگیری نموده و پس از صدور حکم مسئول سامانه، آمادگی کامل خویش را جهت ارائه هرگونه اطلاعات طبق موازین مطروحه به اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام داشته است. کما این که تاکنون به تعدادی از درخواست ها و پرسش های شهروندان پاسخ داده است.

وی اظهار داشت: از سویی دیگر، با توجه به اینکه این سازمان ناظر بر فعالیت شهرداری‌ها بعنوان نهادهای عمومی غیردولتی و خدمات رسان می باشد، در گام نخست تمامی شهرداری‌های بالای دویست هزار نفر جمعیت را ملزم و تشویق به اتصال به سامانه نموده است. در همین راستا پنج شهرداری تهران، مشهد، کرج ، کرمانشاه و اصفهان تاکنون ضمن معرفی »مدیران کل روابط عمومی» خود به عنوان مدیر سامانه، توانسته اند به سامانه ی مذکور متصل و آماده پاسخگویی شوند و مابقی شهرداری ها نیز لازم است جهت راه اندازی این سامانه تسریع کنند. در راستایی پاسخگویی مناسب تر به شهروندان، پیشنهاد مدیریت کلان سامانه این است که «مدیران کل روابط عمومی» در تمامی شهرداری ها و سازمان های تابعه به عنوان مدیر سامانه معرفی شوند.

احمدی خاطرنشان کرد: هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به آدرس foia.iran.gov.ir ارائه کند.

وی در پایان بیان داشت: کاربر درخواست خود را از طریق فرم مربوطه که به تصویب کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رسیده است، تکمیل و ارسال می‌کند. دستگاه‌ها ۱۰ روز مهلت دارند اطلاعات مورد نظر شهروندان را بدهند و در صورتی که این زمان به تأخیر بیفتد، شهروندان در همین سامانه، شکایت خود را ثبت می‌کنند تا از طریق کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیگیری شود.

وی افزود: در این راستا ما «پاسخگویی» را وظیفه ی تخطی ناپذیر خود می دانیم و تلاش می کنیم این «حق شهروندی» به صورت مطالبه ای عمومی در جامعه گسترش یابد. البته «انتشار اطلاعات» مقدم بر «دسترسی به اطلاعات» است و چنان چه انتشار اطلاعات به نحو مطلوب انجام شود، بسیاری از درخواست های بعدی شهروندان مبنی بر دسترسی به اطلاعات موضوعیت نخواهند داشت. به همین دلیل باید تلاش کنیم تا پیش از طرح هر گونه درخواستی، زیرساخت های انتشار اطلاعات را فراهم کنیم.