عضو کمیسیون آموزش مجلس: تأسیس دانشگاه علمی کاربردی شتابزده و بدون برنامه ریزی بود
عضو کمیسیون آموزش مجلس: تأسیس دانشگاه علمی کاربردی شتابزده و بدون برنامه ریزی بود

عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاهی مهارتی از داشتن فضا، امکانات و تجهیزات کافی برای نیل به اهداف خود بی‌بهره است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاهی مهارتی از داشتن فضا، امکانات و تجهیزات کافی برای نیل به اهداف خود بی‌بهره است.
به گزارش یوپنا، داود محمدی با انتقاد از اینکه تاسیس دانشگاه علمی‌کاربردی شتاب‌زده و بدون برنامه‌ریزی بود، گفت: این دانشگاه بر اساس مبنا و اهدافی تعریف و تاسیس شد؛ البته در برخی موارد به نیازسنجی توجه شد اما در اغلب موارد این مهم مورد غفلت قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه علمی‌کاربردی بدون توجه به زیرساخت‌ها تاسیس شد، افزود: بنابراین در حال حاضر این دانشگاه با مشکلات عدیده‌ای روبرو است زیرا مجوز تاسیس برخی از آنها به صورت حساب‌شده صادر نشده است.

امکانات برخی از دانشگاه‌های علمی‌کاربردی جوابگوی آموزش دانشجویان نیست

وی با انتقاد از اینکه امکانات برخی از دانشگاه‌های علمی‌کاربردی جوابگوی آموزش دانشجویان نیست، ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود فضای مناسب در برخی دانشگاه‌های علمی و کاربری دانشجویان وقت خود را در خیابان‌های اطراف سپری و به بطالت می‌گذرانند و این معضل در تهران نمود بیشتری دارد.

برای دانشجویان علمی کاربردی باید کارگاه پیشرفته آموزشی برگزار شود

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه برای دانشجویان علمی‌کاربردی باید کارگاه پیشرفته آموزشی برگزار شود، گفت: علمی کاربردی به معنای کار علمی کردن است اما متاسفانه به این مهم کمتر پرداخته شده است.

تعداد دانشگاه‌های علمی کاربردی مناسب است و کمبود نداریم

محمدی با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌های علمی‌کاربردی مناسب است و کمبود نداریم، یادآور شد: وزارت علوم باید با دقت و توجه مناسب گامی جدی در جهت کیفی‌سازی این دانشگاه‌ها بردارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر لزوم بررسی شرایط علمی دانشگاه‌های علمی‌کاربردی، افزود: تعداد اساتید، امکانات و تجهیزات این دانشگاه‌ها و همچنین وضعیت سنجش و جوابگو بودن مدارک برای کاریابی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به دنبال متهم کردن دانشگاه علمی‌کاربردی نیستیم، گفت: از اساتید و افرادی که در این دانشگاه‌ها نهایت اهتمام خود را برای ارتقای آموزش دانشجویان به کار می برند سپاسگزاری می‌کنیم اما باید نقاط ضعف را نیز به آنان گوشزد کرد.

اغلب دانشگاه‌های علمی کاربردی از کمبود فضا و امکانات رنج می‌برند

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه اغلب دانشگاه‌های علمی کاربردی از کمبود فضا و امکانات رنج می‌برند، تصریح کرد: متاسفانه این دانشگاه‌ها از امکانات لازم جهت آموزش و توانمندی دانشجویان و دستیابی آنان به شغل مناسب برخوردار نیستند.

دانشگاه علمی کاربردی نیروی هیات علمی به اندازه کافی ندارد

محمدی با تاکید بر اینکه دانشگاه علمی‌کاربردی نیروی هیات علمی به اندازه کافی ندارد، افزود: باید از افرادی استفاده کرد که از توان علمی کافی برخوردار هستند اما متاسفانه در این رابطه مشکل جدی وجود دارد.

نماینده مردم تهران یادآور شد: اگر قرار است دانشگاه علمی‌کاربردی به فعالیت خود ادامه دهد باید به دنبال رفع مشکلات موجود باشد و امکانات این دانشگاه باید ارتقا و توسعه یابد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: اغلب دانشجویان علمی‌کاربردی شاغل بوده و تنها به دنبال گرفتن مدرک هستند در این رابطه می‌طلبد به گونه‌ای گام برداشت که هدف اصلی افراد تنها مدرک‌گرایی نباشد و باید با کسب توانایی و مهارت‌های لازم از لحاظ علمی توانمند شوند.

ضرورت نظارت جدی وزارت علوم بر عملکرد دانشگاه علمی کاربردی

وی با تاکید بر ضرورت نظارت جدی وزارت علوم بر عملکرد دانشگاه علمی‌کاربردی، گفت: متاسفانه نظارت وزارت علوم بر عملکرد این دانشگاه ضعیف بوده و مطلوب نیست بنابراین باید نظارت کافی انجام شود تا سطح علمی آن حفظ شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از مسئولان وزارت علوم در قالب طرحی درخواست کرده‌ایم آموزش‌های مهارتی را هدایت کنند و در واقع رییس جمهور در سطح بالا و سایرین در سطوح پایین بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مطابق این طرح نظارت کنند.

موضوع آموزش‌های مهارتی در کشور با مشکل جدی مواجه است

محمدی با انتقاد از اینکه موضوع آموزش‌های مهارتی در کشور با مشکل جدی مواجه است، گفت: متاسفانه در حال حاضر آموزش‌های مهارتی جوابگوی نیازهای کشور نیست بنابراین هنرستان ها باید تقویت، امکانات آنها باید به روز و دانش‌آموزان باهوش و توانمند باید به سمت رشته‌های مهارتی ترغیب شوند.

زمینه، زیرساخت و پایه‌گذاری اصلی دانشگاه علمی‌کاربردی خوب تعریف نشده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه زمینه، زیرساخت و پای‌گذاری اصلی و بنیادین دانشگاه علمی‌کاربردی خوب تعریف نشده است، گفت: در اجرا نیز ضعف زیادی وجود دارد و ساماندهی آن در دستور کار قرار نگرفته و همچنین برخی دانشگاه‌ها از اساتید متخصص و مجرب بهره‌مند نیستند./خانه ملت