مخالفت جامعه جهانی با تحریم های آمریکا علیه ایران
مخالفت جامعه جهانی با تحریم های آمریکا علیه ایران

خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و اعمال مجدد تحریم‌های این کشور علیه ایران با حمایت متحدان واشنگتن مواجه نشده است.

خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافق‌نامه برجام در تاریخ ۸ مه و اعمال مجدد تحریم‌های این کشور علیه ایران مورد حمایت متحدان واشنگتن قرار نگرفته است.

به گزارش یوپنا به نقل از آناتولی، ترامپ اولین مرحله از تحریم ایران را در تاریخ ۷ اوت به‌صورت یکجانبه اعمال کرد. این تحریم‌ها شامل مبادلات ارزی، معامله بین‌المللی طلا و سایر فلزات گرانبها، آلومینیوم و فولاد، صنایع خودروسازی ایران و تامین قطعات و خریدوفروش هواپیماهای مسافربری است.

مرحله بعدی و جدی‌تر این تحریم‌ها سه ماه دیگر اجرا می‌شود. آمریکا دیگر کشورها را به پیروی از تحریم‌های علیه ایران وادار می‌کند. علی‌رغم تهدیدهای ترامپ ترکیه، روسیه، چین، پاکستان، هندوستان با اعمال این تحریم ها مخالفت کرده اند.

-اتحادیه اروپا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شرکت و بانک‌های اروپایی را به تجارت با ایران تشویق کرد. وی همچنین اعلام کرده است: شرکت‌های اروپایی در صورت توقف همکاری با ایران تحریم و مجازات می‌شوند.

– تاکید رئیس‌جمهور اردوغان بر استقلال ترکیه

ترکیه در راس کشورهای مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است. رئیس‌جمهور اردوغان در این زمینه اعلام کرد: “ایران مانند آمریکا متحد راهبردی ترکیه است. قطع روابط با متحدان مغایر استقلال و روابط کشورهاست”.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با المار محمدیاروف، همتای آذربایجانی خود در باکو ضمن مخالفت با تحریم آمریکا علیه ایران گفت:

مانند هر دولت دیگری از تحریم‌های سازمان ملل متحد پیروی می‌کنیم، اما مجبور نیستیم از تصمیم آمریکا، انگلستان یا اتحادیه اروپا و غیره برای اعمال تحریم علیه یک کشور پیروی کنیم.

-تصمیم متحدان اروپایی آمریکا برای ادامه همکاری با ایران

کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان با تصمیم اخیر آمریکا مخالفت و با انتشار بیانیه مشترکی از سوی اتحادیه اروپا پایبندی خود به برجام و تداوم کار با ایران را اعلام کرده اند.

چین هم از مخالفان تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است. ۲۶ درصد نفت ایران به چین صادر می‌شود. به همین دلیل درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران را رد کرده است.

روسیه نیز تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته این تصمیم را نپذیرند. مسکو اقدام آمریکا را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مبنی بر لغو تحریم‌ها علیه ایران دانسته است.

عراق همسایه غربی ایران موضع متناقضی در قبال تحریم این کشور داشته است. اولین واکنش رو روز سه شنبه حیدر العبادی نخست وزیر عراق داشت که اعلام کرد: از تحریم‌ها حمایت نمی کنیم اما آنها را اجرا خواهیم کرد.

پس از افزایش واکنش‌ها به این اظهارات او در ایران، وزات امور خارجه عراق اعلام کرد: “تحمیل تحریم‌ها علیه ایران و یا کشورهای دیگر بی‌فایده است. این تصمیم راه درستی برای حل اختلافات کشورها نیست”.

-کشورهای حامی تحریم ایران توسط آمریکا
علی‌رغم مخالفت اکثر کشورها با تحریم های آمریکا علیه ایران، عربستان سعودی، اسرائیل و امارات متحده عربی از این تصمیم ترامپ حمایت کرده اند آن هستند. این سه کشور حامی خروج آمریکا از برجام نیز بودند.
گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه می امسال اعلام کرد که کشورش از برجام خارج و تحریم ها علیه ایران که از سال ۲۰۱۵ در حال تعلیق بود، مجددا اعمال خواهد شد. آمریکا همچنین اعلام کرده که خریداران نفت ایران فرصت دارند تا ماه نوامبر قراردادهای خود با این کشور را لغو کنند.