دستگاه قضایی ایتالیا، وزیر کشور را به دلیل ممانعت از ورود مهاجران نجات یافته از دریا، تحت بازجویی قرار می دهد.

به گزارش یوپنا به نقل از فرانس ۲۴، بازجویی از متئو سالوینی وزیر کشور ایتالیا به خاطر نقش وی در جلوگیری از پهلوگیری کشتی حامل مهاجران و ورود مهاجران نجات یافته از دریا صورت می گیرد.

این اقدام وزیر کشور ایتالیا در حالی صورت گرفته است که بر اساس توافقی چند جانبه مجوز خروج مهاجران از کشتی داده شده بود. دادستان ایتالیا گفته است متئو سالوینی را به خاطر نقش اش در ممانعت از ورود مهاجران نجات یافته از دریای مدیترانه مورد بازجویی قرار می‌دهد.

سالوینی که رهبر حزب ضد مهاجرت «لیگ» است، به بازداشت غیرقانونی و سوءاستفاده از قدرت نیز متهم است.

دولت ایتالیا اعلام کرد به دنبال توافق حاصل شده با کلیسای کاتولیک، آلبانی و ایرلند، به یکصد و پنجاه مهاجر که در کشتی گارد ساحلی منتظر ورود به ایتالیا هستند اجازه داده خواهد شد که از کشتی پیاده شوند. براساس این توافق، اسقف‌های ایتالیا اکثر مهاجران را پذیرش خواهند کرد و آلبانی و ایرلند نیز هر یک به تنهایی بیست وپنج مهاجر را خواهند پذیرفت. آلبانی عضو اتحادیه اروپا نیست.

کشتی مهاجران که عمدتا از کشور اریتره هستند، در شانزدهم ماه اوت در سواحل ایتالیا پهلو گرفت، اما تنها به کودکان و بیماران اجازه خروج داده شد.

ایتالیا از اتحادیه اروپا خواسته است که مسئولیت مهاجران را برعهده بگیرد. با این حال نشست روز جمعه مقامات اتحادیه اروپا، با هدف یافتن راه حلی بلندمدت درباره مساله مهاجران ناکام ماند و نخست وزیر ایتالیا نیز تهدید کرده است چنانچه، هیچ پیشرفتی حاصل نشود ایتالیا، پیش‌نویس بودجه جدید اتحادیه اروپا را وتو خواهد کرد.

همچنین کمیسیر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته است، به جای گفتگو و مذاکره درباره این که کدام کشور کمترین مسئولیت را در قبال مهاجران نجات یافته از دریا برعهده بگیرد، به دنبال راه حلی مناسب برای این موضوع باشند.