تهران اخیرا، در یک روز در مرحله پس از خروج واشنگتن از توافق هسته ای، دو خبر دریافت کرد، یک خبر خوب و یک خبر بد. در همین رابطه اتحادیه اروپا اولین بسته کمکهای مالی خود به ایران، با هدف نجات توافق هسته ای را اعلام کرد. اما دو خطوط هوایی فرانسوی و انگلیسی از لغو پروازهای خود به تهران خبر دادند، به این دلیل که پس از تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران، عواید تجاری آنها نزدیک به صفر رسیده است.

الحیات نوشت: تهران اخیرا، در یک روز در مرحله پس از خروج واشنگتن از توافق هسته ای، دو خبر دریافت کرد، یک خبر خوب و یک خبر بد. در همین رابطه اتحادیه اروپا اولین بسته کمکهای مالی خود به ایران، با هدف نجات توافق هسته ای را اعلام کرد. اما دو خطوط هوایی فرانسوی و انگلیسی از لغو پروازهای خود به تهران خبر دادند، به این دلیل که پس از تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران، عواید تجاری آنها نزدیک به صفر رسیده است.

به گزارش یوپنا به نقل از انتخاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در جریان تشدید تدابیر ایالات متحده، ۱۶ عضو جمهوری خواه در کنگره آمریکا خواستار خروج ایران از نظام سوئیفت شدند و این افراد وزیر خزانه داری آمریکا را برای اتخاذ اقدامات ضروری در جهت جدا کردن ایران از این شبکه، تشویق نموده و خاطر نشان کردند که در صورت باقی ماندن ایران در شبکه سوئیفت، دولت آمریکا موفق به وارد آوردن شدیدترین فشارها نمی شود.

در مقابل، اتحادیه اروپا از ارائه کمکی به ارزش ۱۸ میلیون یورو به تهران خبر داده است که هدف از آن، سهیم شدن این اتحادیه در تحمل آثار تحریمهای آمریکایی جدید علیه ایران، و نجات توافق هسته ای است.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا ۸ میلیون یورو در بخش خصوصی در ایران هزینه خواهد کرد که شامل کمکهایی به شرکتهای کوچک و متوسط و بهبود تجارت با ایران است. همچنانکه ۸ میلیون یورو برای طرحهای محیطی و دو میلیون یورو برای معالجه ضررهای ناشی از مواد مخدر، اختصاص می یابد.

اما این اقدام اتحادیه اروپا همزمان شد با اعلام تعلیق پروازهای خطوط هوایی فرانسه به تهران، که از تاریخ ۱۸ سپتامبر عملی می شود. این در حالی است که خطوط هوایی انگلیس نیز در اقدامی مشابه از تاریخ ۲۳ سپتامبر پروازهای خود را متوقف می کند.

یک روز پس از اعلام علی اکبر صالحی در مورد جایگزین شدن انگلیس به جای ایالات متحده در طراحی دوباره نیروگاههای هسته ای اراک که با آب سنگین کار می کند، مسئولان ایرانی، نازنین زاغری که متهم به برنامه ریزی برای سرنگونی نظام بود را به مدت ۳ روز آزاد کردند، مشروط بر اینکه مصاحبه ای با رسانه ها نداشته باشد.