تارنمای «واشنگتن فری بیکن» به نقل از یک مقام ارشد کنگره با اشاره به تلاش اروپا برای حفظ برجام و انزوای آمریکایی ها نوشت که اروپایی ها همکاری با ایران را به آمریکا ترجیح داده اند.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، یک مقام ارشد کنگره که نخواست نامش فاش شود، به این تارنمای آمریکایی گفت: تا چند ماه پیش اروپایی ها مسیر متفاوتی داشتند اما حالا کاملا آشکار است که آنها در تصمیمی سنجیده بر آن شده اند تا ایران را به ما ترجیح دهند.

وی افزود: ما نمی خواهیم که به کشورهای دیگر بگوییم چه کاری بکنند امااین مساله روابط آنها رانه تنها باجمهوری خواهان بلکه با کنگره مسموم کرده و وارد تنش می کند.

واشنگتن فری بیکن با اعلام اینکه «کنگره تحولات اخیر را از نزدیک دنبال می کند»، افزود: اتحادیه اروپا چند روز پیش بودجه ای ۲۱ میلیون دلاری برای همکاری های این نهاد و ایران اختصاص داد. آمریکا از اختصاص این بودجه ابراز ناخرسندی کرد. مقام های ارشد ایران در روزهای اخیر تماس های تلفنی با همتایان اروپایی خود برقرار کرده اند تا با تحریم های آمریکا مقابله کرده و توافق هسته ای را حفظ کنند. این تلاش ها با امضای سند موافقتنامه همکاری‌ های دفاعی و فنی میان ایران و سوریه همزمان شده است.

واشنگتن فری بیکن تاکید کرد که اقدامات ایران برای متقاعد کردن کشورهای اروپایی به حفظ برجام و همکاری با تهران ثمربخش بوده است. این در حالی است که فرانسه و آلمان به تلاش ها برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران ادامه می دهند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان روز دوشنبه در تماس تلفنی با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه گفت: ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده و با توجه به خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای از سایر طرف ها انتظار دارد که به برنامه های خود برای حفظ این توافق، سرعت و شفافیت بیشتری دهند.

به گزارش ایرنا، مقام های اروپایی گفته اند که به دنبال ایجاد سیستم پرداخت های مالی با ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا هستند.

تارنمای بلومبرگ روز دوشنبه نوشت، آلمان، فرانسه و انگلیس روی ایجاد چنین سیستمی کار می کنند و سعی دارند استقلال بیشتری در مقابل آمریکا پیدا کنند.

«برونو لومر»وزیردارایی فرانسه روز دوشنبه اظهار داشت: ما، به همراه آلمان، مصمم هستیم روی یک سیستم تامین مالی مستقل کار کنیم تا قربانی تحریم های فرامرزی آمریکا نشویم.

«هایکو ماس» وزیرخارجه آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا تلاش می کند تا از روابط اقتصادی خود با ایران حمایت کرده و کانال های پرداخت مالی را باز نگه دارد.

وزیرخارجه آلمان هشدار داد که تحریم های آمریکا علیه ایران و اقداماتی که واشنگتن علیه چین، روسیه و ترکیه انجام داده است به کسب و کارهای اروپایی ها ضربه می زند.

ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸اردیبهشت ماه از برجام خارج شد و چندی پیش دور اول تحریمها راعلیه ایران بازگرداند. اقدامات ترامپ در این زمینه با مخالفت شدید اروپایی ها روبرو شده است.