رئیس دانشگاه پیام نور: کار سامان‌دهی این مراکز را چهار هزار عضو هیئت علمی با کمک ۱۰ هزار نیروی پشتیبان به‌عنوان خدوم را انجام می‌دهند.

نشست خبری رئیس دانشگاه پیام نور در محل سالن جلسات دانشگاه پیام نور مرکز مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا در این نشست رئیس  دانشگاه پیام نور با تاکید بر اینکه دانشگاه پیام‌نور بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی در سطح کشور است که در سراسر کشور حدود ۵۰۰ مرکز و واحد با ۴۰۰ هزار دانشجو مشغول به فعالیت است؛ گفت: کار سامان‌دهی این مراکز را چهار هزار عضو هیئت علمی با کمک ۱۰ هزار نیروی پشتیبان به‌عنوان خدوم را انجام می‌دهند.

محمدرضا زمانی تصریح کرد: پیام‌نور علاوه بر پوشش سراسری ایران در ۵۴ کشور جهان نیز نمایندگی دارد که دانشجویان برون مرزی که علاقه‌مند به سیستم آموزشی ایران با توجه به بستر آموزش الکترونیکی می‌توانند، شرکت و تحصیل کنند.

وی تاکید کرد: این دانشگاه با این حجم عظیم پتانسیل باید یک سیستم چالاک و کم‌هزینه را دارا باشد و البته نظارت بر عمل‌کرد باید اولویت این سیستم آموزشی باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور ادامه داد: طبق خواسته‌ رهبر انقلاب بر پیگیری مصوبه آمایش آموزش عالی این دانشگاه قبل از پایان سال ۹۶ کمیته‌هایی را تشکیل داد تا بتواند علاوه بر عملکرد بهتر بر بخش‌های مختلف آمایش نظارت داشته باشد.

زمانی کمیته‌های به‌وجود آمده را این‌گونه برشمرد: تشکیل کمیته ساختار و کمیته مراکز و نیز کمیته رشته‌ها از جمله اقدامات این سیستم آموزشی است و به‌موجب کمیته ساختار این دانشگاه در کل کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده‌ است.

وی ادامه داد: در منطقه‌ ۹ آمایش شورای انقلاب فرهنگی که خراسان رضوی و ۳ استان دیگر را شامل می‌شود با تشکیل دبیرخانه تلاش بر تمرکززدایی از مراکز را داریم که با زمان کم‌تر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با سیستم چالاک کیفیت آموزشی خود را بهبود بخشیم.

رئیس دانشگاه پیام نور مطرح کرد: درصدد هستیم تا کارهای اجرایی را تا حد امکان از مناطق به مراکز واگذار کنیم و ۵۰ تا ۶۰ درصد از وظایف خود را معطوف به‌نظارت بر مراکز زیرمجموعه کنیم.

نبود داوطلب در برخی از رشته‌های دانشگاه پیام نور

زمانی گفت: در بحث کمیته‌ آمایش رشته‌ها در بسیاری از رشته‌ها داوطلب نداریم و یا این رشته‌ها برای جامعه اشباع شده و یا مورد نیاز و ضرورت کشور نیست، تلاش داریم تا در این خصوص رشته‌های بین رشته‌ای که مورد نیتز کشور است را تعریف و ایجاد کنیم زیرا برخی از رشته‌ها بیش از ۳سال است که دانشجو ندارند و باید دشته‌های لازم و مورد نیاز جایگزین شوند.

وی در رابطه با وظایف کمیته‌ آمایش مراکز توضیح داد: حدود ۵۰۰ مرکز در سطح کشور داریم که از لحاظ کیفیت و تعداد دانشجو در یک سطح نیستند و طبق برآورد اولیه این مراکز باید سامان‌دهی شده و در برخی مراکز بحث تقویت مراکز ضعیف را داریم که باید از آن‌ها حمایت کنیم تا پابرجا بماند و اگر مرکزی شاخص‌های لازم را نداشته باشد با مراکزی که در نزدیکی آن وجود دارد ادغام می‌کنیم.

افزایش تسهیلات مالی بدون سقف محدودیت با کارمزد متوسط  ۲درصد

رئیس دانشگاه پیام نور در خصوص دولتی بودن این دانشگاه گفت: تنها حقوق تعدادی از پرسنل را دولت می‌پردازد و این دانشگاه با دریافت حداقلی شهریه در بین دیگر دانشگاه‌ها حقوق پرسنل خود را این‌گونه تامین می‌کند.

زمانی در خصوص تسهیلات ویژه دانشجویی خبر داد: تصمیم اتخاذ شده مبنی بر افزایش تسهیلات مالی بدون سقف محدودیت با کارمزد متوسط ۲ درصد و اقساط ۶ تا یک‌ساله از اول مهرماه سال‌جاری اجرا می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه سیستم آموزشی ما مبتنی بر استفاده از بستر الکترونیک و اینترنت هزینه‌بردار است و به‌همین دلیل با انعقاد قراردادی با یک شرکت خصوصی، استفاده اینترنت در فضای دانشگاه رایگان شده است و علاوه بر آن برای منازل با ۱۵ درصد زیرقیمت کم‌ترین قیمت اینترنت بهره‌مند شویم و هرکسی با اعلام مکتوب به مرکز دانشگاه از این ویژگی بهره‌مند می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام‌نور خرید آنلاین کتاب را دومین خبر خوب دانست و ادامه داد: از امروز از طریق سایت پیام‌نور دانشجویان می‌توانند به‌صورت آنلاین با تخفیف ۲۰ درصدی کتاب‌های خود را سفارش داده و درب منزل دریافت کنند.

شهریه دانشگاه پیام‌نور افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی پیدا می‌کند

زمانی در خصوص تفاوت مراکز با آزمون و بی‌آزمون نیز گفت: بعضی از دانشجویان در آزمون مراکز شرکت کرده و به هر دلیلی قبول نمی‌شوند و به این مراکزی که بدون آزمون پذیرش دارند، رفته و ثبت‌نام می‌کنند، بعد از آن می‌تواند برای امتحانات یا برای هر مدتی که می‌خواهد به مراکز دیگر که آزمون ورودی دارد، منتقل شود.

وی ماموریت اصلی دانشگاه را نیمه حضوری و غیرحضوری بودن آن دانست و افزود: ما در این زمینه بستر خوبی داریم، اما باید منابع در دسترس نیز داشته باشیم که یکی از این منابع کاغذی است و دیگری محتوای الکترونیکی، که تا کنون ۲ هزار منبع الکترونیکی ایجاد کرده‌ تا دانشجویان از آن استفاده کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: از ترم جدید شهریه دانشگاه پیام‌نور افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی پیدا می‌کند.

در ادامه این نشست رئیس منطقه ۹ دانشگاه پیام‌نور گفت: تمامی مراکز پذیرش دانشجو در تمامی مقطع کاردانی و کارشناسی را دارد، اما مقطع ارشد و دکترا را علاوه بر مرکز در تعداد محدودی از مراکز از جمله مشهد، قوچان، تربت‌حیدریه و نیشابور پذیرش دانشجو دارد.

عزیزالله نژادعلی تصریح کرد: دانشگاه پیام‌نور منطقه‌ ۹ مشهد از چهار استان خراسان رضوی و شمالی و جنوبی و سمنان متشکل شده است که طبق تقسیم‌بندی جدید آموزش عالی کشور حدود ۴۰ هزار دانشجو دارد.

وی ادامه داد: در سیاست‌های جدیدی که دانشگاه پیام‌نور در راستای هدف‌گذاری خود قرار داده سعی بر چابک‌سازی حرکت دانشگاه با همفکری و تعامل بیشتر با دیگر مراکز آموزش عالی به سمت رسالت اصلی خویش پیش برویم.

رئیس منطقه ۹ دانشگاه پیام‌نور متذکر شد: یکی از شاخصه‌های دانشگاه پیام نور کتاب‌محور بودن و استاندارد بودن محتوای این کتاب‌ها بر اساس سرفصل‌های آموزش عالی است و رعایت این اصول در کتاب‌های این دانشگاه نزدیک به ۹۰ درصد است ، برگزاری هماهنگ و سراسری امتحانات در سطح کشور از دیگر مزیت‌های برتری این دانشگاه است.

نژادعلی با بیان اینکه امسال افزایش حداقلی شهریه را داریم؛ ادامه داد: بازنشستگی استادیارها را به شرط ۳۰ سال کار و یا سن ۶۰ سالگی داریم اما در خصوص دانشیاری باید به سن ۶۵ رسیده و خدمت ۳۰ ساله در اینجا ملاک نیست، بازنشستگی استادها زیر ۷۰ سال غیرممکن است.