دو خبرنگار رویترز در میانمار به هفت سال زندان محکوم شدند
دو خبرنگار رویترز در میانمار به هفت سال زندان محکوم شدند

یک دادگاه کیفری در میانمار دو خبرنگار خبرگزاری رویترز را به اتهام «دسترسی غیرقانونی به اطلاعات دولتی» مجرم شناخت و به ۷ سال زندان محکوم کرد.

وا لون ۳۲ ساله و کیاو سوئه او، ۲۸ ساله از اکتبر سال گذشته و پس از انتشار چند گزارش تحقیقی درباره یکی از موارد کشتار مسلمانان روهنگیا به دست ارتش میانمار، بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جلسه استماع حکم دادگاه شمار زیادی از خبرنگاران و دیپلمات‌ها حضور داشتند.

کیاو سوئه او، پس از اعلان حکم و در زمان انتقال به زندان به خبرنگاران گفت: «ما را به زندان می‌اندازند اما نمی‌توانند چشم و گوش مردم را ببندند.»

در حالی که در سال‌های گذشته و با به قدرت رسیدن آنگ سان سو چی، برنده جایزه نوبل صلح و رهبر جنبش دموکراسی خواهی میانمار، بسیاری به حاکمیت یک دولت حامی حقوق بشر در این کشور امیدوار شده بودند اما کشتار جمعی اقلیت مسلمان روهنگیا در ایالت راخین و سکوت خانم سو چی در برابر آن، این امیدواری‌ها را از بین برد.

محکومیت دو خبرنگار رویترز به هفت سال زندان، یک هفته پس از انتشار گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صورت گرفت. گزارش این نهاد، دولت میانمار را به کشتار جمعی، تجاوز گسترده و کوچاندن اجباری اعضای اقلیت روهنگیا با قصد «نسل کشی» متهم کرده است.

واکنش‌ها به حکم ۷ سال زندان دو خبرنگار رویترز در میانمار
کنات اوستبی، نماینده سازمان ملل متحد در میانمار بلافاصله پس از صدور این حکم خواستار لغو آن و آزادی این دو خبرنگار شد.

اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای از دولت میانمار خواست تا دو خبرنگار را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.

بنیاد تامسون رویترز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید احکام صادر شده علیه خبرنگارانش، اتهامات آن‌ها را کاملا ساختگی و بهانه‌ای برای خاموش کردن این دو نفر و رسانه‌های میانمار توصیف کرد.

اسکات مارسیل، سفیر ایالات متحده آمریکا هم در واکنش به محکومیت این دو خبرنگار گفت: «این حکم برای هرکسی که اینجا برای آزادی رسانه‌ها به سختی تلاش کرده است، بهت آور است.»/یورونیوز