نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل منطقه ویژه اقتصادی در خلخال، کیاشهر و فریدن موافقت کردند و با این مصوبه تعداد مناطق جدید ویژه اقتصادی کشور به ۱۰۱ منطقه رسید.

به گزارش یوپنا به نقل از  ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز – سه شنبه – مجلس بخش هایی از لایحه یک فوریتی ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری، صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی را اصلاح کردند.
بر اساس مصوبه امروز مجلس با اضافه شدن منطقه ویژه اقتصادی خلخال، کیاشهر و فریدن به ۹۸ منطقه ویژه اقتصادی دیگر که در جلسه روز یکشنبه مجلس تصویب شد ، ۱۰۱ منطقه ویژه اقتصادی جدید در کشور تشکیل می شود.

**مخالفت مجلس با کلیات طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور
نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس با ۶۲ رای موافق، ۱۵۴ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از ۲۳۰ نماینده حاضر با کلیات طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور مخالفت کرد.
این طرح به امضای ۸۷ نماینده رسیده و ۳۱ ماده دارد.
در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: به منظور ایجاد زمینه لازم برای تحقق بخشی از سیاست های اقتصادمقاومتی ابلاغی از سوی رهبری و با توجه به جایگاه ویژه روستاها درتحقق سیاست های مذکور به عموان مهمترین رکن تولید محصولات کشاورزی و تامین کننده امنیت غذایی کشور همچنین با توجه به ضرورت تقویت نقش روستاها در نظام برنامه ریزی کشور و گسترش خدمات رسانی به این نقاط و نیز پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در اطراف کلانشهر ها و کاهش فاصله برخوردای نقاط روستایی و شهری، توجه به موضوع توسعه پایدار روستاها امری اجتناب ناپذیر است.
در ادامه این مقدمه تاکید شده است: به منظور ایجاد و تعیین متولی توسعه و عمران روستایی، توزیع مناسب خدمات و پیشگیری از اقدامات موازی دستگاه ها که موجب اتلاف منابع ملی می شود این طرح تهیه شده است.

**نمایندگان طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی را اصلاح کردند
نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را برای تامین نظر شورای نگهبان با ۱۶۱ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از ۲۲۴ نماینده حاضر اصلاح کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این اصلاحیه، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند مشمولین قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش استخدام کند.
بر اساس این مصوبه مجلس، اجرای حکم این قانون منوط به پیش بنی منابع مالی لازم در قوانین بودجه سنواتی است.
پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بودند که بار مالی این قانون از محل حذف حقوق دریافتی حق التدریسی های تبدیل وضعیت شده در این قانون، در بودجه سنواتی تامین شود که این موضوع مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

**طرح دائمی شدن قانون استخدام ناجا در اولویت بررسی مجلس قرار گرفت
نمایندگان مجلس با ۱۳۲ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۲۵ نماینده حاضر با اولویت بررسی طرحی در مجلس موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی قانون استخدام ناجا دائمی می شود.