چین برای دومین بار در یک هفته گذشته به انگلستان هشدار داد که مداخله در امور داخلی چین می تواند برای روابط دو کشور گران تمام شود.

به گزارش یوپنا، تارنمای یی سی چین روز یکشنبه گزارش کرد اولین بار به دلیل نزدیک شدن ناو انگلیسی به جزایر مورد مالکیت چین در دریای جنوبی و دومین بار هم به دلیل ورود این کشور به مساله هنگ کنگ باعث شد تا پکن به بریتانیا هشدار دهد.
وزارت خارجه چین در بیانیه ای آورده است که مداخله های فزاینده انگلستان در امور هنگ کنگ باعث خواهد شد تا به روابط دو کشور در زمینه سیاسی لطماتی وارد شود.
‘هوا چون اینگ’ سخنگوی وزارت خارجه چین هم در بیانیه ای تاکید کرد که گزارش دولت بریتانیا درباره هنگ کنگ، مداخله غیرقانونی در امور داخلی چین محسوب می شود.
دولت انگلیس در گزارش شش ماهه خود درباره هنگ کنگ از بهبود شرایط در منطقه ابراز خرسندی کرده اما چین را متهم کرده است که آزادی های اساسی و از جمله حق استقلال مردم را در این منطقه نقض می کند.
سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به این گزارش گفت که اظهاراتی از این دست نادیده گرفتن حقایق است و انگلستان باید به اصل یک چین احترام گذاشته و بداند که مساله هنگ کنگ جزو امور داخلی چین است و کشورها نباید در آن مداخله کنند.
وی انتشار این گزارش را گستاخانه توصیف کرد و افزود که دولت چین نمی تواند تحمل کند که انگلستان به بهانه هنگ کنگ در امور داخلی پکن مداخله کند.
دولت چین بارها تاکید کرده است که قوانین مختلف از جمله قانون اساسی در هنگ کنگ مورد احترام است و این منطقه دارای خودمختاری عالی است و این خودمختاری نقض نشده است./ایرنا