دبیرکل دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: امروز در حوزه دانشی به مرحله ای رسیده ایم که می توانیم فناوری ساخت سوخت جامد موشک را صادر کنیم.

به گزارش یوپنا، سردار سرتیپ پاسدار مجید بکایی روز یکشنبه در همایش هم اندیشی نخبگان و پژوهشگران جوان حوزه دفاعی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، درباره وضعیت صنعت دفاعی و سایر صنایع کشور، اظهار داشت: صنعت خودروسازی به رغم سابقه بسیاری که در کشور دارد، مواد اولیه آن از خارج وارد می شود و با وجود همه ادعاهایی که در خصوص تولید ملی خودرو در کشور می شود، تحریم های اخیر نشان داد تولید خودروی ملی صحت ندارد.
وی با اشاره به اینکه بین دانشگاه و ‌صنعت پیوندی وجود ندارد، افزود: این درحالی است که صنعت دفاعی کشور از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است و حتی زبانزد دیگران هم قرار دارد زیرا در صنعت دفاعی توانستیم بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کنیم.
دبیرکل دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: در عملیات والفجر یک، شب عملیات ۲ هزار و ۴۰۰ راکت مینی کاتیوشا را که از خارج خریداری کرده بودیم، بین یگان های ارتش و سپاه تقسیم کردیم اما به واسطه تلاش های شبانه روزی که انجام شد، در پایان جنگ تحمیلی و در زمان عملیات مرصاد همین راکت را به میزان روزانه هزار و ۳۰۰ تیر، تولید می کردیم.
سردار بکایی درباره ساخت موشک هم در داخل کشور توضیح داد: در حوزه موشک نیز ۲ راه در زمینه ساخت موشک با سوخت مایع و جامد داشتیم؛ برای تولید موشک با سوخت مایع انتقال فناوری از کره شمالی صورت گرفت ولی در موشک با سوخت جامد، محققان کشورمان برای دست یابی به تکنولوژی تولید این نوع سوخت تلاش های خود را آغاز کردند.
دبیرکل مرکز تحقیقات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی اضافه کرد: برای تولید سوخت جامد برای موشک تلاش هایی که در ابتدا صورت می گرفت، موفقیتی به همراه نداشت به همین دلیل برای دریافت آن به سراغ چین رفتیم اما به واسطه برخوردهای بدی که با ما داشتند از انعقاد قرارداد با آنها صرف نظر کردیم و‌ مجدد برای تولید آن از متخصصان کشورمان کمک خواستیم و در این مرحله موفق شدیم پس از یک سال تلاش شبانه روزی، سوخت جامد موشک را تولید کنیم./ایرنا