یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «دولت برای اعمال تعطیلات زمستانی مدارس باید لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی ارائه کند»، گفت: اگر قرار بر تغییر تقویم آموزشی باشد باید در جهت افزایش کیفیت آموزش و خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان انجام شود کما این‌که انعطاف‌پذیری در تقویم آموزشی لازم است.

به گزارش یوپنا، محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به انتشار اخباری درباره اعمال تعطیلات زمستانی یک هفته‌ای در مدارس، اظهار کرد: دولت باید موضوع تعطیلات زمستانی را در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی آن ارائه کند بعد از آن می‌توان دراین باره اعمال نظر کرد، ولی به طور کلی بنده موافق تغییرات جزیی در تقویم آموزشی آن هم براساس شرایط مناطق مختلف هستم.

نماینده مردم کرمان توضیح داد: با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف در کشور تغییرات جزیی در تقویم آموزشی آن هم با هدف افزایش کیفیت آموزش و خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان و نه حمایت از گردشگری لازم است. کشور ما دارای مناطق سردسیر و گرمسیر است، لذا لزومی ندارد شروع سال تحصیلی در تمامی مناطق کشور در یک روز باشد، می‌توان انعطاف‌پذیری ایجاد کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مثلا در استان‌های جنوبی که در خردادماه هوا بسیار گرم و شرجی است وضعیت برای دانش‌آموزان و اولیا سخت می‌شود. از آن طرف در مناطق سردسیر یا نواحی کوهپایه‌ای شرایط مطلوب است، لذا باید تعادلی در کل برنامه نظام آموزشی ایجاد کرد و تقویم آموزشی انعطاف‌پذیری داشته باشد.

زاهدی تاکید کرد: لزومی ندارد شروع سال تحصیلی برای همه نقاط کشور یکی باشد. زمان پایان سال تحصیلی هم می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد البته یکسری آزمون‌های استاندارد برای سه سال دبیرستان وجود دارد که باید به صورت هماهنگ برگزار شود. باید پایان سال تحصیلی به گونه‌ای تعیین شود که لطمه‌ای به این آزمون‌ها وارد نکند. اینها همه نشان می‌دهد که موضوع تقویم آموزشی بحث پیچیده‌ای است و دولت باید همه ابعاد آن را بررسی کند.

وی با بیان این که «موافق کلیت اصلاح تقویم آموزشی است» خاطرنشان کرد: ممکن است تعطیلات زمستانی در منطقه‌ای از کشور مناسب و در منطقه‌ای دیگر نامناسب باشد پس لزومی ندارد که همه کشور در مقطعی از فصل زمستان تعطیل شود. نمونه آن شهرهای جنوبی همچون بندرعباس است که زمستان بهترین فصل آموزش برای آنها محسوب می‌شود. نتیجه‌گیری آن است که باید به جای تعطیلی زمستانی برای کل مدارس کشور انعطاف‌پذیری را در برنامه آموزشی لحاظ کرد کما این‌که ایجاد هر تغییری در تقویم آموزشی منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است.

منبع: ایسنا