شرکت پتروچاینا در پی ادامه جنگ تجاری میان چین و آمریکا که آینده واردات از آمریکا را مبهم کرده است، بزرگترین قرارداد تامین LNG را با شرکت قطرگاز برای خرید سالانه ۳.۴ میلیون تن گاز طبیعی مایع امضا کرد.

شرکت دولتی قطرگاز در بیانیه‌ای اعلام کرد تحت این توافق ۲۲ ساله، قطرگاز LNG را از پروژه قطرگاز ۲ که جوینت ونچر میان قطر پترولیوم، اکسون موبیل و توتال است، تامین خواهد کرد.

نخستین محموله اواخر ماه میلادی جاری تحویل داده خواهد شد. طبق آمار بلومبرگ NEF، این قرارداد بزرگترین قرارداد پتروچاینا از نظر حجم سالانه است.

واردات LNG چین در هشت ماه نخست امسال ۳۵ درصد رشد کرده و کمک کرده این کشور از ژاپن به عنوان بزرگترین خریدار گاز طبیعی سبقت بگیرد.

این قرارداد در زمانی بسته شده که جنگ تجاری دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روابط انرژی میان آمریکا و چین را به چالش کشیده است. مقامات آمریکایی سال گذشته شرکت‌های چینی را به سرمایه گذاری در پروژه‌های صادرات جدید دعوت می‌کردند اما اکنون این کشور آسیایی درصدد است تعرفه تلافی جویانه ۲۵ درصدی را روی صادرات آمریکا اعمال کند. تحولات مذکور سبب شده پتروچاینا خرید محموله‌های آمریکایی را موقتا متوقف کرده و به میزان فزاینده از سایر کشورها خرید کند.

توافق بلندمدت جدید قطر همچنین چین را از نوسانات بازار در زمستان امسال مصون نگه می‌کند.

توافق قطر اجازه می‌دهد محموله‌های LNG به پایانه‌های دریافت متعدد در چین شامل دالیان، جیانگ سو، تانگ شان و شنزن تحویل داده شوند.

منبع: ایسنا