اقدامات وزارت علوم برای رفع نیازهای دانشجویان متاهل
اقدامات وزارت علوم برای رفع نیازهای دانشجویان متاهل

رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه ۶۵ درصد دانشجویان، ازدواج در دوران دانشجویی را مناسب می دانند گفت: در این راستا وزارت علوم اقدامات مناسبی را اندیشیده است.

به گزارش یوپنا،مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان  درباره اقدامات این سازمان برای تشویق دانشجویان به ازدواج گفت: طبق نظرسنجی اخیر از دانشجویان، حدود ۶۵ درصد آنها ازدواج در دوران دانشجویی را مناسبتر می دانند و معتقدند در این دوران انگیزه و قصد ازدواج بالاتر است .
وی افزود: لذا با ایجاد فضای فرهنگی مناسب اقداماتی را مدنظر قراردادیم بعنوان مثال برگزاری ازدواجهای دانشجویی (هر دو زوج یا یکی از آنها دانشجو باشد) از سوی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها به نوعی تبلیغ و موثر بوده است.
رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اقدامات وزارت علوم در این راستا اظهار داشت: تامین منابع و نیازهای مرتبط مثل خوابگاههای متاهلی، یکی از کارهایی است که وزارتخانه باید دنبال کند چرا که در این بخش اندکی عقب هستیم.
وی افزود: متاسفانه از آنجا که تامین خوابگاههای مجردی اولویت داشته، نتوانستیم نیازهای دانشجویان در بخش متاهلی را رفع کنیم، البته ناگفته نماند که تهیه خوابگاه مجردی از خوابگاه متاهلی آسانتر است چرا که در ساختمانی با ۱۵۰ دانشجوی مجرد، تنها ۲۰ تا۲۵ واحد دانشجوی متاهل می تواند ساکن باشد.
صدیقی با اشاره به یکی از اقدامات دانشگاهها برای تامین نیاز دانشجویان متاهل به خوابگاه بیان کرد: در این راستا دانشگاهها از خیرین کمک می گیرند و خوشبختانه با یک رشد نسبتا خوب، تعدادی خوابگاه متاهلی درحال ساخت است.
وی عنوان کرد: درکنار این موضوعات، کمک به اجاره مسکن دانشجویان متاهل را مد نظر قراردادیم چرا که به اعتقاد ما حال که خوابگاه متاهلی نداریم بهتر است در ودیعه و رهن مسکن به منظور پرداخت اجاره بهای کمتر آنها کمکی کرده باشیم که در این رابطه صندوق رفاه دانشجویی سیاستهای روبه رشدی را داشته است.
رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: صندوق رفاه دانشجویی ۷٫۵ میلیون وام ودیعه مسکن در شهر تهران را در سال ۹۵ به ۱۵ میلیون تومان رساند و در شهرستانها هم بطور مثال از پنج به ۱۰ میلیون تومان افزایش داد. از طرفی خود دانشگاهها هم در کنار مبالغی که صندوق رفاه کمک می کند، پولی را اختصاص می دهند تا در اسکان دانشجویان متاهل کاری کرده باشند.
صدیقی با اشاره به کمک گرفتن از نهادهای غیردولتی همچون بنیاد مستضعفان اظهار داشت: با جلب کمک آنها علاوه بر اعطای وام به دانشجویان مناطق محروم یا درحال توسعه، بسته های غذایی را به مادران باردار و تازه زایمان کرده دانشجو ارائه می کنند.
به گفته وی، اقداماتی این چنینی و توسعه آنها در کنار ساخت خوابگاههای متاهلی (که کاری دشوار اما شدنی است) می تواند برای ترغیب و تشویق دانشجویان به ازدواج راهگشا باشد.
منبع:باشگاه خبرنگاران