واردات نفت هند از ایران؛ کمتر از ۱۲ میلیون بشکه در ماه
واردات نفت هند از ایران؛ کمتر از ۱۲ میلیون بشکه در ماه

واردات نفت هند از ایران برای ماه جاری و آینده میلادی به کمتر از ۱۲ میلیون بشکه در هر ماه می رسد.

به گزارش یوپنا به نقل از یورونیوز، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در روز جمعه آورده هر چند دهلی نو وضع تحریم های جدید کاخ سفید علیه تهران را برسمیت نشناخته اما برای حراست از مناسبات بمراتب گسترده تر خود با ایالات متحده این اقدام را عملا در دستور کار قرار داده است. بدین ترتیب واردات نفت هند از ایران طی ماههای سپتامبر و اکتبر در مقایسه با اوایل سال جاری میلادی به نصف می رسد.

رویترز در گزارش خود می افزاید که بهره مندی از معافیت در معامله نفت با ایران با توجه به شرایط اقتصادی نه چندان بسامان هند، بطوریکه دستکم این میزان به صفر نرسد، فرصتی است که دهلی نو نمی تواند از آن چشم پوشی کند. بنابراین هند قصد دارد تا با محدود کردن واردات نفت از ایران بتواند از تحریم های آمریکا در امان بماند و از معافیت های مربوطه بهره مند شود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز طی دیدار هفته گذشته خود از هند از تخفیف قائل شدن مقطعی برای خریداران هندی نفت ایران دستکم تا چهارم نوامبر یعنی زمان آغاز دور دوم تحریم ها خبر داد.

وزیر نفت هند پیش تر و در ماه ژوئن از پالایشگاههای این کشور خواسته بود برای کاهش چشمگیر یا حتی قطع واردات نفت از ایران خود را آماده کنند.

هند بعد از چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و ترجیح می دهد برای حل معضلات اقتصادی خود بویژه گرانی سوخت، خرید نفت از ایران را بطور کامل قطع نکند؛ بویژه آنکه تهران هزینه بیمه و انتقال نفت به هند را نیز تقبل می کند. هند در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی وارد‌کننده روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه از صادرات ۲ میلیون و ۲۰۰ هزاربشکه‌ای نفت ایران بوده است.

از زمان خروج آمریکا از برجام تا ماه گذشته صادرات روزانه نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافت. آمارهای اخیر نشان می دهد این میزان در ماه جاری میلادی هم به همین میزان کاهش نشان خواهد داد.