گزینه‌های ایران برای مقابله با تحریم نفتی آمریکا چیست؟
گزینه‌های ایران برای مقابله با تحریم نفتی آمریکا چیست؟

پس از اجرایی شدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در ماه نوامبر/ آبان، میزان درآمد این کشور از صادرات نفت به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. اما ایران با این تجربه بیگانه نیست و قبلا چنین تجربه‌ای را از سر گذرانده است.

به گزارش یوپنا به نقل از یورونیوز، خبرگزاری فرانسه در گزارشی تحلیلی به موضوع تحریم نفت ایران از سوی آمریکا پرداخته و گزینه‌های تهران برای مقابله با این تهدیدها را مورد بررسی قرار داده است.

زمانی که ایران در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی با سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی مواجه شد، راه‌حل‌هایی خلاقانه پیدا کرد که با کمک آنها توانست تا اندازه‌ای از فشار تحریم‌ها بکاهد؛ از تغییر رنگ و نام کشتی‌ها گرفته تا تغییر در ساز و کار دستگاه‌های ردیابی.

تحلیلگران انتظار دارند ایران از روز پنجم نوامبر همزمان با آغاز تحریم‌های واشنگتن علیه صنعت نفت ایران بازهم چنین سیاست‌هایی را پی بگیرد.

به گزارش بلومبرگ فشارهای آمریکا علیه ایران، تا همین‌جا هم موجب کاهش ۲۴ درصدی فروش نفت ایران در بازه زمانی ماه مه تا اوت شده است. کاهش خرید نفت ایران از سوی کشورهای آسیایی هم دنبال شده است.

هند از جمله مشتریان مهم نفت ایران است و نوع رفتارش در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، می‌تواند بسیار مهم باشد. اما به نظر می‌رسد هندی‌ها قصد تقویت روابط استراتژیک خود با ایالات متحده را داشته باشند. این در حالیست که چین، دیگر مشتری مهم نفت ایران روابط تجاری مناسبی با آمریکا ندارد.

طبق آمار رسمی، ایران در ماه مه، ۲.۷ میلیون بشکه نفت صادر کرده است. این در حالی است که این میزان در حال حاضر به کمتر از ۲.۱ میلیون بشکه کاهش یافته است.

«گروه اوراسیا» Eurasia Group پیش‌بینی می‌کند که فروش نفت ایران با کاهش روزانه ۹۰۰ هزار بشکه‌، به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در ماه نوامبر/ آبان برسد.

این به معنی از دست دادن درآمدی حدود ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار در ماه برای ایران است.

به صفر رسیدن صادرات نفت ایران
اما همگان با این تحلیل موافق نیستند. برخی از کارشناسان بر این باورند که هدف واشنگتن در به صفر رساندن نفت ایران، غیر واقعی است. ایران صاحب چهارمین ذخایر نفتی دنیا است و پالایشگاه‌هایی برای نفت خام خود طراحی و احداث کرده است. تهران راه‌های بسیاری برای انتقال و فروش نفت خام خود دارد که احتمال به صفر رساندن میزان فروش نفت خام ایران را غیرمنطقی جلوه می‌دهد.

به نظر می‌رسد تهران با اجرای تحریم ها تحفیف‌ها و روشهای پرداختی بهتری را به مشتریان خود پیشنهاد کند.

ایران البته دوباره دست به یک حربه قدیمی هم زده است و آن تهدید به بستن تنگه هرمز است. حسن روحانی هم هفته پیش اعلام کرد که ایران ترمینال نفتی خود را از خلیج فارس به دریای عمان منتقل می‌کند تا بتواند از این طریق، مسیر عبور و مرور تانکرهای دیگر کشورها را مسدود کند و خود هم به آسانی از دریای عمان نفت خود را به سمت بازارهای جهانی ارسال کند.

فشار بر اروپا
ایران اما برای فروش نفت خود به اروپا که بیش از یک پنجم نفت ایران را می‌خرد به شیوه دیگری برخورد می‌کند.

تهران قصد دارد تا با استمرار فشار بر اروپا، آنها را متقاعد کند تا در مقابل فشارهای آمریکا بایستند. اتحادیه اروپا به شدت با تصمیم واشنگتن مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران مخالف کرده و قول داده است یک بسته اقدامات لازم را برای حفاظت از منافع ایران در برجام ارائه دهد. اما شرکت های اروپایی ترجیح می‌دهند ریسک نکنند و با متوقف کردن تجارت خود با ایران، خطر تحریم‌های آمریکا را از سر خود بگذرانند.

در همین مدت شرکت‌های حمل و نقل، بانکداری و بیمه اروپایی از ایران خارج شده اند و خرید نفت ایران هم تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

همین مسئله باعث شده تا مقامات ایرانی به طرف اروپایی هشدار دهند. علی خامنه‌ای، رهبر ایران اخیرا هشدار داده است در صورتی که منافع اقتصادی ایران در بسته اروپایی‌ها تامین نشود، تهران این توافق را کنار خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:مشاور وزیر انرژی عربستان: تحریم‌ها صادرات نفت ایران را متوقف نخواهد کرد

از سوی دیگر به دلیل تهدیدها و تحریم‌های آمریکا، قیمت نفت هم در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

برخی از کارشناسان حوزه نفت، پیش‌بینی می‌کنند قیمت هر بشکه نفت می‌تواند از سطح فعلی که حدود هر بشکه ۷۰ دلار است به بیش از ۱۰۰ دلار هم برسد. از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی فشار می‌آورد تا بیشترین میزان ممکن نفت تولید و راهی بازار کند تا فقدان نفت ایران، تاثیری بر قیمت‌های جهانی طلای سیاه بر جای نگذارد.