پایگاه خبری پژواک افغانستان روز دوشنبه از ولایت فراه گزارش داد که صدها نفر از شهروندان این ولایت عصر دیروز در یک اعتراض جمعی خواستار باز شدن مجدد گمرک مرزی این ولایت به روی کالاهای ممنوع شده ایران شدند.

 

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، آنها در اعتراض به اقدام دولت برای تحریم ۴ قلم از کالا های ایرانی، از دولت مرکزی خواستند به جای انجام چنین اقدامی، با مقامات فاسد شهر مرزی شیخ ابونصر فراهی در غرب این ولایت به ویژه در گمرک آن مبارزه کرده و آنها را به دستگاه قضایی تحویل دهند.
براساس این گزارش، معترضان که شامل تجار و کسبه و صنعت گران این ولایت می شدند با در دست گرفتن پلاکاردهایی در مرکز فراه، خواستار رفع ممنوعیت ورود کالاهایی ایرانی شدند که ۸۵ درصد از نیاز مردم این ولایت را در بر می گیرد.
آنها تاکید کردند که آزادی ورود کالاهای ایرانی از مطالبات بر حق مردم این ولایت است و در عین حال به نمایندگی از همین مردم خواستار مبارزه دولت با فساد اداری و مالی مقامات این ولایت و ولایت هایی چون اسلام قلعه، تورغندی و نیمروز شدند.
دولت افغانستان روز یکشنبه طی حکمی اعلام کرد که ورود کالاهای ایرانی از جمله نفت، آهن، سیمان سیاه و کاشی و سرامیک از مبادی ورودی کشور به خاک افغانستان ممنوع است.
محمد انور یکی از تظاهرکنندگان فراه در گفت وگو با این پایگاه خبری گفت که دولت افغانستان به جای اینکه بیاید تسهیلات زندگی مردم را فراهم آورد شرایط را با اعمال این تحریم ها سخت تر کرده است.
وی تاکید کرد چنانچه دولت نخواهد با فساد گمرکی مبارزه کند و همچنان از ورود این کالاهای اساسی ایرانی به کشور ادامه دهد، مردم مجبور خواهند بود بزرگراه فراه به هرات و کابل را مسدود کنند.
براساس این گزارش، فرید بخت وَر رئیس شورای ولایتی فراه نیز امروز ضمن حمایت از این اعتراضات مردمی، از بروز موارد گسترده اختلاس در گمرک فراه خبر داد و اعلام آمادگی کرد که حاضر است اسناد مربوط به میلون ها دلار از این فساد مالی را به دولت این کشور ارائه دهد.