سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر لزوم تعطیل کردن شعب و باجه‌های مازاد و زیانده گفت: این کار نیازمند برنامه است همچنان که فروش اموال و املاک مازاد به برنامه روشن و شفاف نیاز دارد.

به گزارش یوپنا از بانک سپه، رحمت الله اکرمی که در مجمع عمی بانک سپه سخن می گفت، خواستار واگذاری اموال و املاک مازاد بانک ها شد و افزود: در جلسه‌ای که اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند، بحث فروش املاک و اموال مازاد بانک‌ها مورد تاکید جدی ایشان بود.
«حمید پورمحمدی» معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه ‌و بودجه نیز در این نشست اظهار داشت: بانک سپه از معدود بانک‌هایی است که نظام پولی کشور را آزار نداد و موجب نقدینگی و افزایش پایه پولی در کشور نشد؛ در حالی ‌که شرکت‌های دولتی همواره در جهت افزایش تعداد شعب و پرسنل حرکت می‌کنند، این بانک برای کاستن از تعداد شعب و کم کردن نیروی انسانی اقدام جدی کرده است.
علی سرزعیم معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز با تاکید بر فروش دارایی های مازاد شبکه بانکی اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مسکن و سایر دارایی‌ها در سال جاری، فروش دارایی‌های مازاد باعث شفافیت صورت‌های مالی بانک خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم تبدیل بدهی‌های دولت به اوراق بهادار اظهار داشت: تبدیل بدهی‌های دولت به اوراق بهادار با مطالبه خود بانک‌ها باعث ایجاد جریان نقدی برای بانک‌ها خواهد شد.
عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهادکشاورزی نیز در مجمع عمومی این بانک با اشاره به اهمیت مهار آب‌های غربی کشور اظهار داشت: تاکنون ۸ میلیارد دلار منابع مالی این پروژه در ده استان مرزی که عمدتاً نقاط بسیار محروم هستند برای مهار و انتقال آب و نیز احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو هزینه شده است که بانک سپه در تامین مالی آنها نقش داشته است.
وی افزود: با اجرای این پروژه ها بیش از ۵٫۷ میلیارد مترمکعب آب مهار و برای استفاده در بخش‌های مختلف اقتصادی بکار گرفته خواهد شد.

** فعالیت ۹ میلیارد دلاری بانک سپه درحمایت از تولید و اشتغال
مدیرعامل بانک سپه نیز در مجمع عمومی این بانک با ارایه گزارشی از عملکرد یکساله آن گفت: پارسال بیش از ۱۲ میلیارد دلار قرارداد با صندوق توسعه ملی در قالب عاملیت یا مشارکت در سندیکا امضا و بیش از ۹ میلیارد دلار فعالیت ارزی و پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برای حمایت از تولید و اشتغال انجام شد.
«محمدکاظم چقازردی» افزایش ۳۱ درصدی جذب سپرده ها و پرداخت ۶۱ درصد از تسهیلات بانک به بخش‌های مولد را از جمله اقدام های این بانک برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: امسال نیز میزان کل تسهیلات اعطایی بانک سپه تا پایان مردادماه به ۵۲۰ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال رسیده است.
وی گفت: بانک سپه با انجام ۹ میلیارد و ۹۴ میلیون دلار فعالیت ارزی، سال گذشته میزان فعالیت های ارزی خود را ۲۰ درصد افزایش داد و همچنین ۴۵ هزار و ۷۷۳ هزار میلیارد ریال به ۳ هزار و ۸۱۴ بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت کرد.
چقازردی ادامه داد: پارسال بانک سپه سه هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال قرارداد با صندوق توسعه ملی برای کمک به توسعه بخش آب و کشاورزی امضاء کرد. در همین مدت هشت هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال منابع از محل صندوق توسعه ملی به بخش صنعت، معدن و گردشگری اختصاص داد.
به گفته مدیرعامل بانک سپه، بر اساس قانون بودجه سال گذشته کل کشور و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده بانک سپه سرمایه این بانک با ۸ درصد رشد به ۱۱۹ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال افزایش یافت و به بهبود مثبت کفایت سرمایه در شاخص‌های نظارتی منجر شد.
وی افزود: این بانک برای اجرای تکالیف ابلاغی از سوی نهادهای نظارتی مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه‌شده در بخش اموال و املاک مازاد ۱۱۹ ملک مازاد به ارزش یک هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال واگذار کرده است و ۱۵۷ شعبه ناکارآمد را از ابتدای سال گذشته تا پایان مرداد ماه امسال ادغام و ۹ باجه را منحل کرده است.
در مجمع عمومی عادی سالیانه بانک سپه عملکرد این بانک در یکسال منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ بررسی شد و صورت های مالی آن به تصویب رسید.

منبع: ایرنا