اینکه گفته می شود دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست، دروغ است
اینکه گفته می شود دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست، دروغ است

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مهمترین مشکل ما، ارتباط مالی شرکت های تولید کننده دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه با شرکت های ایرانی است، اظهار داشت: اینکه گفته می شود دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست، دروغ است.

به گزارش یوپنا به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی ضمن بیان این مطلب افزود: وجود مشکل در ارتباط مالی با شرکت های تولید کننده دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه، روند دریافت محصولات را طولانی و هزینه های سربار را اضافه می کند.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه در سال های ۹۱ و ۹۲ که تحریم بودیم، هزینه های ارزی توسط صرافان تامین و گاهی انتقال پول و ارز توسط چمدان انجام می شد، تصریح کرد: نحوه خرید ما در محصولات سلامت محور، به صورت LC است که ۱۰ درصد بهای محصولات پرداخت می شود و بانک تضمین می کند که در زمان تحویل محصولات، بقیه پول پرداخت شود و وقتی ارتباط مالی ما دچار مشکل شود، ممکن است شرکت تولید کننده، کل پول محصولات خود را بخواهد.

وی به تاثیرات مستیقیم و غیر مستقیم تصویب مصوبانی مانند FATF از نظر ارزی و مشکلات ارتباطی با کشورهای دنیا در کشور اشاره کرد و گفت: تاثیرغیرمستقیم مصوباتی مانند FATF اینگونه است که اگر در کشور دچار مشکلات مالی، تورم بالا و درآمد پایین شویم، قدرت پرداخت دولت و مردم در حوزه سلامت و بهره مندی آنها از خدمات حوزه سلامت، کاهش پیدا می کند که در این شرایط مردم مجبور هستند که هزینه های بسیار ضروری را در اولویت قرار دهند که این موضوع، از اثرات غیرمستقیم و ثانویه تحریم ها است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نوسانات ارزی اخیر در همه سیستم ها اختلال ایجاد می کند، تاکید کرد: اما با تدابیر اندیشیده شده و اختصاص ارز به میزان مناسب، مشکلی در حوزه سلامت نداریم و مشکلات ما به هیچ وجه شدت ندارند.

وی افزود: از برخی افراد، جریانات و دست اندرکاران گله داریم که مشکلات کوچک را بزرگنمایی می کنند و برای مثال از نابودی فلان صنعت، سخن می گویند.

دکتر حریرچی با بیا ن اینکه در حال حاضر، میزان ارز اختصاص یافته در عرصه تولید در حوزه سلامت برابر با سال گذشته است، گفت: اما با برخی مشکلات مزمن از جمله تاخیر در پرداخت های سازمان های بیمه گر روبرو هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر، تاخیر در پرداخت بیمه ها وجود دارد، اما نسبت به سال های گذشته، این تاخیرها افزایش نیافته است و پرداخت ها با سرعت بیشتری انجام می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در شرایط حساس کشور ممکن است برخی شرکت ها انتظار داشته باشند که مشکلات پرداختی بیمه ها، افزایش قیمت محصولات و مالیات بر ارزش افزوده، برطرف شود، خاطرنشان کرد: برای شرایط کنونی کشور، هنوز از واژه “بحران” استفاده نکرده ایم، اما بحرانی جلوه دادن این شرایط ولو به نیت خیر، درست نیست.