نتانیاهو: باز هم به سوریه حمله هوایی می‌کنیم
نتانیاهو: باز هم به سوریه حمله هوایی می‌کنیم

بنیامین نتانیاهو می گوید برغم تصمیم روسیه برای تقویت سیستم پدافند ضدهوایی رژیم بشار اسد باز هم این کشور را هدف حملات هوایی قرار خواهد داد.

به گزارش یوپنا به نقل از یورونیوز، نکته جالب اینجاست که نخست وزیر اسرائیل این سخنان را در جریان دیدار با یک مقام بلند پایه روسیه ایراد کرد.

ملاقات روز سه شنبه بنیامین نتانیاهو با ماکسیم آکیموف، معاون نخست وزیر روسیه در واقع نخستین دیدار رسمی مقامات عالی رتبه دو کشور کمتر از سه هفته پس از حادثه سرنگونی هواپیمای حامل پانزده نظامی روس توسط پدافند هوایی سوریه است که در پی حمله هوایی جنگنده های اسرائیلی مرتکب خطا و اشتباه شده بود.

روسیه پس از وقوع این حادثه مدعی شد که خلبانان اسرائيلی هواپیمای نظامی کشورشان را در مسیر پدافند هوایی ارتش سوریه قرار داده‌‌اند و به این ترتیب ۱۵ تن از خدمه هواپیمای نظامی روسیه به خاطر رفتار غیرمسئولانه اسرائیل کشته‌ شدند.

نیروی هوایی اسرائيل نیز پس از آن با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از کشته شدن ۱۵ خدمه نظامی روسیه اعلام کرد هدف عملیات جنگنده‌های اسرائیلی نابودی بخشی از تاسیسات ارتش سوریه بوده که «تهدید غیرقابل تحمل» برای تل آویو محسوب می شد.

نخست وزیر اسرائیل پس از ملاقات با معاون نخست وزیر روسیه در جریان یک کنفرانس خبری تاکید کرد برغم تجهیز مستمر سیستم پدافند هوایی سوریه توسط مسکو به موشک های ضد هوایی اس-۳۰۰، اسرائیل همچنان به «فعالیت های مشروع خود در سوریه بر ضد ایران و ماموران محلی تهران در این کشور ادامه می دهد.» به گفته آقای نتانیاهو این نیروها و فرماندهانشان به روشنی اعلام کرده اند که قصد نابودی اسرائیل را دارند.

بنیامین نتانیاهو در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز اطمینان از اینکه تنش فعلی با مسکو به زودی برطرف خواهد شد، تصریح کرد: «با نشان دادن حسن نیت و رویکرد درست می توانیم به راه حلی دست یابیم که زمینه برقراری تفاهم و هماهنگی کامل میان نیروهای مسلح دو کشور را فراهم کند.»

تل آویو بارها هشدار داده است که اجازه نخواهد داد ایران از خاک سوریه به عنوان پایگاهی برای تهدید اسرائیل استفاده کند. این هشدار طی ماه های گذشته به دفعات با انجام حملاتی بر ضد منافع و پایگاه های ایران در خاک سوریه جنبه عملی به خود گرفته است.

این درحالیست که اسرائیل پیشتر در سال ۲۰۱۵ با روسیه بر سر ایجاد یک «مکانیزم ضد تضاد» برای پیشگیری از رویارویی ارتش دو کشور در سوریه به توافق رسیده بود.

نخست وزیر اسرائیل همچنین روز یکشنبه اعلام کرده بود که برای هماهنگی بیشتر در خصوص تعهدات دو کشور در سوریه بنا دارد «به زودی» با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتکو کند.