زبان فارسی از ابعاد مهم هویت ملی و فرهنگ ایرانی‌ اسلامی است
زبان فارسی از ابعاد مهم هویت ملی و فرهنگ ایرانی‌ اسلامی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در پیامی به مناسبت آیین آغاز سیزدهمین همایش ملی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و نشست علمی یادروز حافظ در شیراز، زبان فارسی را از ابعاد مهم هویت ملی خواند و ادبیات فارسی را مجموعه‌ای گرانمایه از آثار متنوع ادبی دانست که از فرهنگ غنی و پرمایه ایرانی اسلامی مایه گرفته است.

به گزارش یوپنا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در پیام دکتر منصور غلامی به این همایش ملی آمده است: زبان فارسی پیشینه‌ای طولانی دارد و در قلمرو وسیعی رواج داشته که امروز مرز‌های جغرافیایی کشور‌های منطقه و فرامنطقه را در بر می‌گیرد. این زبان حامل میراث گرانبهایی از دانش و فرهنگ پرباری است که برای جامعه بشری سرمایه‌‌ای گرانسنگ محسوب می‌شود.
وی نوشته است: این آثار ادبی از جهت ساختار لفظی بسیار زیبا و دلنشین و از حیث محتوا بسیار عملی است و موجب اعتلای جامعه می‌شود. حفظ و ارتقای زبان و ادبیات فارسی از مهمترین ضرورت‌ها است و باید همه در این مسیر حرکت کنند.
وزیر علوم آورده است: در سیاست‌های کلان به مرتبه رفیع زبان و ادبیات فارسی توجه و جایگاه مناسبی برای زبان فارسی و نیز گسترش و تعمیق ادبیات در نظر گرفته شده است. وزارت علوم به عنوان یکی از نهاد‌های مهم در ترویج زبان و ادبیات فارسی برنامه‌ای جامع و کاربردی تدوین کرده و فعالیت‌های منسجمی را بنیان گذاشته است.
وی می‌افزاید: تدوین سند راهبردی زبان و ادبیات فارسی، تدوین و بازنگری از کارشناسی تا دکتری، طرح بسندگی نگارش دانشگاه به فارسی، انتشار نشریات متنوع علمی و پژوهشی و بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی برای کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور از جمله آنها است.هم اکنون مجموعه این برنامه‌ها به صورت منسجم در قالب برنامه کلان در حال اجرا است و امید می رود با توجه به شرایط روز، به صورت جدی بازنگری و به نحو مطلوب اجرا شود.
دکتر غلامی برگزاری چنین همایش‌هایی را فرصت مغتنمی دانست تا زمینه‌ای برای راهکار‌های اعتلای ادب فارسی و گسترش آن و پاسخگویی به نیاز‌های جامعه در داخل و خارج کشور فراهم شود و راهکارهایی مناسب پیشنهاد شود تا بتوان از آنها بهره گرفت.
وی با تقدیر از از انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دانشگاه شیراز و استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی در داخل و خارج از کشور، یافته‌های علمی آنان را ارزشمند توصیف کرد.
سیزدهمین همایش ملی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و نیز نشست علمی یادروز حافظ از ۱۸ تا ۲۰ مهرماه در شیراز برگزار می‌شود.