نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم» موسوم به CFT موافقت کردند این قانون می تواند پیامدهای داخلی و بین المللی زیادی داشته باشد.

یاسین خرم پور_ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم» موسوم به    CFT موافقت کردند این قانون می تواند پیامدهای داخلی و بین المللی زیادی داشته باشد.

ظریف در مجلس به دفاع از از لایحه پرداخت و گفت تضمین را می دهیم که اگر این لایحه تصویب نشود با مشکلات بزرگی در راه انتقال ارز حاصل از معاملات تجاری روبرو می شویم. ظریف این نکته را هم گفت که حتی متحدان ما (چین و روسیه) در مذاکراتی که با هم داشته ایم بر پیوستن ایران به FATF و CTF تاکید دارند.

همین دو نکته مهم ظریف بر اهمیت این لایحه و تاثیر آن بر زندگی اقتصادی مردم نشان دهنده حساس بودن آن است.

مخالفان این لایحه اعتقاد دارند که پذیرش کنوانسیون های خارجی به معنای بستن دست کشورمان در مسائل مالی است، مخالفان و دلواپسان بیان می دارند که طبق این کنوانسیون اطلاعات مالی ایران در اختیار آمریکا قرار می گیرد و آنها می توانند فشار بیشتری به ایران وارد نمایند و برای اثبات ادعای خود به سرنوشت برجام اشاره می کنند.

با این حال باید گفت اف.ای.تی.اف هیچ ارتباطی با برجام ندارد و دست کم ۵-۶ سال قبل از آن در اسناد وزارت اقتصاد، شورایعالی امنیت ملی و بانک مرکزی وجود داشته و درباره آن تصمیم گیری شده است. بعلاوه، در هیچ یک از مقررات جهانی، انتقال اطلاعات مالی داخلی کشورها اجباری نیست.

مخالفان اف .ای .تی. اف با دیدگاه خود عملا در جهت تحکیم و توسعه تحریم ها قدم برداشتند و با تصویری از انتقال چمدانی پول در ۲-۳دهه گذشته  بدنبال این بوده و هستند که تحریم ها را به شیوه های قبلی دور بزنند. اما وقتی با این پاسخ مواجه می شوند که در صورت مسدود بودن راههای قبلی چه باید کرد، هیچ راهبردی ارائه نمی کنند و کلیدی برای گشودن قفلها در شرایط سخت ندارند.

حالا باید گفت CFT و FATF قرار نیست معجزه ای در اقتصاد ایران ایجاد کند، اما می تواند معجزه ای را که امریکایی ها به دنبال آنند بی اثر کند. به عبارت دیگر مصوبه امروز مجلس باطل السحر امریکایی ها در برخی موارد است. اما اقتصاد ایران با عبور از این مانع باید بتواند با گشودن پنجره های بیشتر، راه‌های تنفس بیشتری برای خود باز کند.

همچنین با تصویب این لایحه فضای روانی مثبتی در سطح جامعه به وجود می آید و باعث می شود که تدریج دلالان و اخلالگران بازار ارز از این بازار خارج شود و فضای بازار حالت ثباتی به خود بگیرد و تا حدودی شاهد کاهش نرخ ارز باشیم.